Стоте дни мълчание за двигателите в колите на най-бързите мъже изтекоха. Оглушителният рев от автомобилите във “Формула 1” се носи отново откъм Южното полукълбо, където в неделя започва 64-тият сезон в кралския клас на автомобилния спорт. Свободните тренировки на пистата “Албърт Парк” в Мелбърн дават сигнал, че и тази година ще гледаме същия филм като миналата - един срещу всички и всички срещу един.
В ролята на самотния ездач е Себастиан Фетел, който натрупа три световни титли поред (правили са го само великите Хуан Мануел Фанджо и Михаел Шумахер) и протяга ръка към четвърта. Преди съботната квалификация германският пилот на “Ред Бул” летя най-бързо в тренировките, като близко до неговото време даде само съотборникът му Марк Уебър. Следващите изоставаха с половин секунда, че и отгоре...
Но на старта всички 22-ма пилоти започват от нула точки, а до финала на сезона остават 19 тежки състезания и близо 6000 км. Така че съперниците на Фетел имат достатъчно шансове да го детронират. Липсата на сериозни промени в регламента вещаят запазване на статуквото и на голямата гонитба на Фетел.
Какво ново предстои за почитателите на “Формула 1”? Голямата промяна в личния състав на отборите е пенсионирането на най-успелия пилот Михаел Шумахер. В кокпита на седемкратния шампион в “Мерцедес” седна нахъсаният Люис Хамилтън, който спечели титлата през 2008 г. А неговото място в “Макларън” бе попълнено с обещаващия мексиканец Серхио Перес, донесъл миналия сезон 66 точки на “Заубер”.
В календара няма нови състезания и пилотите ще карат на същите 19 трасета като през 2012-а, след като засега пропадна идеята за втори старт в САЩ по улиците на Ню Джърси. На стартовата линия обаче ще се нареди един отбор по-малко. Един от трите тима без спечелена точка миналата година - “Испания Рейсинг”, фалира. Другите два с нула точки в актива - “Маруся” и “Кейтъръм”, продължават участието си и вероятно четиримата им пилоти ще отпадат още в първата сесия на квалификацията - заедно с още двама състезатели, които вече ще бъдат от по-именити тимове.
В технически аспект новостите са малко. Предните крила стават по-стабилни и устойчиви, аеродинамичната система DRS вече няма да се използва в тренировки и квалификации, а само в определените зони в състезанията, когато разликата от колата отпред е под 1 секунда. Доставчикът на гуми “Пирели” осигурява нова мека смес, която загрява по-бързо, но има и по-кратък живот, като по-високата скорост ще означава по-чести спирания в бокса.
Техническата революция предстои през 2014 г., когато сегашните 2,4-литрови атмосферни двигатели V8 ще бъдат заменени с по-малки V6 мотори с обем 1,6 л и принудително пълнене с турбокомпресор.
Тогава ще видим дали радикалните реформи ще причинят преврат в йерархията на пилотите. Дотогава фаворитите са ясни - трикратният шампион Фетел ще бяга от двукратния Фернандо Алонсо (“Ферари”) и еднократните Люис Хамилтън (“Мерцедес”), Дженсън Бътън (“Макларън”) и Кими Райконен (“Лотус”).
Ангел Виденов, "Труд"