1. Novsport
  2. Коментар
  3. На кого ще се усмихне късметът в новата Формула

На кого ще се усмихне късметът в новата Формула

Дългите подготвителни изпитания преди началото на новия сезон във Формула 1 достигнаха своя край, а първият старт за 2009 г. се намира непосредствено зад ъгъла. Някои от отборите успяха да изпълнят всички от заложените точки в предварителната си програма за зимната тестова сесия, някои пък подобно на истински феникс, взеха че възкръснаха от пепелта, на трети миналогодишната еуфория изигра лоша шега и ги остави с пръст в уста. Какво ще се случи тази неделна сутрин в неделя едва ли може да бъде предсказано, но едно е ясно – Формула 1 се намира в изключително турболентно време, а този уикенд в Мелбърн ще бъде писана история.

На кого ще се усмихне късметът в новата Формула

Дългите подготвителни изпитания преди началото на новия сезон във Формула 1 достигнаха своя край, а първият старт за 2009 г. се намира непосредствено зад ъгъла. Някои от отборите успяха да изпълнят всички от заложените точки в предварителната си програма за зимната тестова сесия, някои пък подобно на истински феникс, взеха че възкръснаха от пепелта, на трети миналогодишната еуфория изигра лоша шега и ги остави с пръст в уста. Какво ще се случи тази неделна сутрин в неделя едва ли може да бъде предсказано, но едно е ясно – Формула 1 се намира в изключително турболентно време, а този уикенд в Мелбърн ще бъде писана история.

 
Brawn GP
Ако всичко случило се в последните две седмици е реалност, то Brawn GP ще определя темпото в Австралия. След като бе обявен за продажба през ноември бившия тим на Хонда е на път да се превърне в спортната сензация на 2009 г. и в историята на Формула 1.
 
Наблюдателите разполагат с не една или две причини да вярват, че случващото се е част от действителността – отборът демонстрира непоколебимо постоянство, а машината, която бе пусната да бяга едва в края на февруари остана без конкуренция по трасетата на Европа. Ако BGP001 не развали празника на Рос Браун, предимството на Дженсън Бътън и Рубенс Барикело зад волана на най-бързия болид за месец март вероятно ще се изрази с около секунда на обиколка в първото състезание за сезона. На езика на Формула 1 това си е истинска лавина.
 
Как го направиха? Това в частност може да бъде отдадено на кристално ясната прозорливост и здрав разум. Непосредствено след завършването на миналогодишния модел, което съвпадна с началото на сезон 2008, в Хонда/Brawn започна работа по проектиране на тазгодишния „боец”. Това говори много в сравнение с 10-те милиона лири, които Макларън хвърли за подобрения за финалното Гран при в Бразилия през ноември.
 
Личната биография на Браун е изпълнена с победни коли, което намеква и за качеството на най-новото му творение.
 
Ferrari
Зимата на „скудерията” напредваше задоволително, особено с проблемите в Макларън и нито едно оплакване от страна на прилежно трудещия се Кими Райконен, докато на сцената не нахлу Brawn. Сега от Ферари ще пътуват за Мелбърн с очакването да бъдат поне вторият най-бърз тим на решетката. А за Ферари това не е достатъчно.
 
Основна причина за притеснения в лагера на отбора е занижената надеждност, с която се сблъскаха по време на зимните тестове. „Доволни сме от колата си що се отнася до динамичните характеристики. Ясно е че имаме още работа за вършене и трябва да насочим усилията си към подобряване издръжливостта”, призна босът на „черните кончета” Стефано Доменикали с приключването на тазгодишната подготовка. С преглътнатите изпитания Фелипе Маса и Кими Райконен ще се молят на добра поличба от техническите магьосници на тима през предстоящите седмици.
 
BMW - Sauber
В БМВ бяха зловещо мълчаливи през последните месеци. Липсваха грандиозни изказвания, впечатляващи обиколки, само постоянство във времената насред шушуканията, че те ще продължат, подобно на 2008 г., да провеждат тестовете си с пълен до козирката резервоар (по време на сезон 2008 във Формула 1 широко се спекулираше, че БМВ умишлено провеждаше тестовете и квалификационните си обиколки с „тежки” болиди). Въпреки това БМВ-то успя да създаде добро впечатление за себе си, след като в общи линии се изравни с темпото на Ферари, без да страда от липсата на надеждност. Несъмнено през тази година БМВ ще е един от основните претенденти.
 
Друг интригуващ момент около отбора е използването на KERS системата. Шефът на БМВ Марио Тайсен потвърди, че разработката на устройството за „рециклиране” кинетична енергия е достигнало ниво в развитието си, позволяващо състезателната му употреба. Системата предоставя допълнителни 82 к.с. в продължение на 6,6 от всяка обиколка, но в някои случаи предимствата се изпаряват с допълнителното тегло, което добавя тя.
 
Въпреки усилията си ултра слабичкият Роберт Кубица не успя да свали достатъчно килограми от почти двуметровата си конструкция. Това означава, че вероятно болидът на „дребосъка” Ник Хайдфелд ще се радва на KERS допълнението, докато Кубица ще кара на въздух. От друга страна това ще е и добър пример за ползата от използване на иновативната придобивка във Формула 1.
 
Toyota
С трите отбора, които най-вероятно ще се борят за първите места ще бъде нереалистично да се твърди, че Тойота ще може да се включи в надпреварата за Световния шампионат. Въпреки това от Тойота и преди са успявали да предизвикат уважението на съперниците си. Не е изключено от Ярно Трули и Тимо Глок да се очакват изненади, пробиви или дори подиуми през 2009 г. След като зимата не започна по мечтан начин, втората част от подготовката бе белязана с неимоверно подобрение в резултатите и очакванията от базирания в Кьолн отбор.
 
„Вярвам, че колата ще е конкурентноспособна, засега всичко е наред”, сподели Трули. „Изпълнен съм с надежда за предстоящия сезон. Тойотата е драстично по-добра от всяка останала, която съм карал досега”.
 
Дано това се окаже така, защото е крайно време Тойота да обърне гигантския си бюджет в резултати на трасето.
 
  
Renault
Съществува ясно забележима разлика между болида управляван от Фернандо Алонсо и абсолютно същата машина предоставена на неговият съотборник Нелсон Пике. След като последният може почти сигурно да бъде отписан за евентуален точков принос през сезона, Алонсо и неговото Рено може да отстъпят единствено на четири отбора в Мелбърн. Проблемът се корени в това, че испанецът най-вероятно ще остане в погрешния край на първата десятка.
 
Светкавичната обиколка, която Алонсо направи в Херес за да спре уверения ход на Brawn бе завършена практически на изпарения, а това едва ли е заблуди някого. Дори веднъж през зимата от Рено не намекнаха, че ще успеят да преодолеят проблемите си. Въпреки това не може да бъде отречено плавното подобрение, а и от друга страна където има Алонсо, има и надежда.
 
McLaren
Преди две седмици запознат с положението в британския тим заяви пред The Times, че Макларън „е затънал до гуша”. Темпото на Brawn GP, които използват двигатели на Мерцедес говори красноречиво за това, че проблемите на MP-24 са изцяло от аеродинамично естество. Мелбърн е вече тук, а факта, че Макларън все още се намира на етап „аеродинамично доизпипване” не говори добре за амбициите на тима през тази година.
 
Първата половина от 2009 г. за Макларън вече доби изражението на спасителна операция. Дизайнерските пропуски на проектантите ще костват скъпо. След като ФИА забрани изпитанията по време на сезона, единственият шанс за новия шеф Мартин Уитмарш да спаси работата си остават петъчните предсъстезателни пробези. Само тогава в Макларън и всички останали ще имат правото да тестват нововъведенията и подобренията си.
 
Ако имаше някаква коса, то несъмнено Люис Хамилтън вече щеше да я е оскубал.
 
Williams
Трудно е да се каже къде точно се намира Уилямс спрямо конкуренцията на стартовата решетка, защото в тима наблегнаха основно на продължителните изпитания през зимата. Невзрачният отзвук в световните медии не е в стила на отбора от Гроув, въпреки окуражителното представяне на Казуки Накаджима по време на последния изпитателен ден Херес. В общи линии обаче Уилямс се намира на около секунда след лидерите.
 
Red Bull
При сравнителен поглед към Ред Бул и останалите на стартовата решетка една особеност трябва да бъде взета под внимание: сезонът все още не е започнал, докато взаимните обвинения в австрийския отбор вече са в разгара си.
 
„Останалите успяха да се развият по-добре от нас”, заяви лаконично Марк Уебър, след разочароващото си представяне в Барселона. Доброто настроение в екипа след обявяването на новия болид преди месец като че ли се изпари, а машината, която изглеждаше бърза, но ненадеждна, сега просто създава впечатлението за охлюв в сравнение с конкурентите си.
 
Force India
Подготовката във Форс Индия практически започна през ноември, когато в технологичната централа на отбора пристигнаха новите двигател и трансмисия от Мерцедес. Това по-скоро е показателно и за не особено високите очаквания. Добър резултат за екипа на Виджай Малия би било прекосяването на финиша в Мелбърн.
 
Toro Rosso
Зимните изпитания на Торо Росо практически бяха ограничени до четири дни, два от които бяха белязани с технически провал. В отбора се крие голям потенциал, но за тях предстои тежък сезон.
Грешни съвети от неюриста Георги Градев доведоха до края на Антъни Иванов?

Ако бе следвал правилата, плувецът можеше да участва дори в Париж

Владимир Иванов: Кой сега е виновен на Левски?

Всяка година по това време на стадион „Георги Аспарухов“ започват да търсят причините за задаващия се нулев сезон, пише известният журналист

Жаклин Михайлов: Така изглежда посредствеността

Коментар за Левски на известния журналист

Годината на Григор Димитров

Българинът изпраща позитивна 2024-а

Стоичков хвали Лудогорец

Христо Стоичков, похвали Лудогорец и най-вече работата в школата на клуба

Какъв беше план Б на Левски срещу Берое?

Генчев сам призна, че "сините" не са очаквали подобен развой на мача

На кого пречи Илиан Илиев

Някой се опитва да лансира смяна на треньора след първата загуба на България в 10 мача

Кой иска да посегне на "златната кокошка" за родния футбол Лудогорец

Лудогорец осигурява милиони на всички клубове от efbet Лига всяка година

Антон Коджабашев за втори път фалира българските щанги

Насар оглави опозицията, която да спасява спорта