1. Novsport
  2. Коментар
  3. Кой как тръгва към новия сезон?

Кой как тръгва към новия сезон?

Преди началото на новия сезон, естествено, най-често задаваните въпроси са: Кой къде е? Кой има предимство? Кой колко е бърз?

Кой как тръгва към новия сезон?

Преди началото на новия сезон, естествено, най-често задаваните въпроси са: Кой къде е? Кой има предимство? Кой колко е бърз?

Традиционно хората в падока са предпазливи в отговори си. Крият се зад несигурността относно количеството гориво или типовете гуми. Но истината е, че почти винаги след края на тестовете всички са наясно как ще започне първенството. В екипите са записали и анализирали обиколките на съперниците, сериите, моментите на поставяне на нови гуми, разликите с техните коли и т.н. Картината всъщност съвсем не е толкова мътна, но всеки е предпазлив, дори суеверен - това си е част от играта, пък и наистина тази година има ЕДНА ГОЛЯМА ОСОБЕНОСТ: успехът може би няма да зависи толкова от чистата скорост, а състезанията е възможно да заприличат на Льо Ман, където не е важно колко напред тръгваш, а къде стигаш на финала.

Като чиста скорост нещата трудно могат да се скрият. Спомняте ли си, когато Браун се появи за първи път на тестовете в Барселона през 2009 г.? Другите замряха. После стана същото и в състезанията. Ами Ферари преди години - същата история. Да не се връщам към онзи Макларън MP4/4 от 1988 г., който излезе само за седмица преди сезонът да започне и после полетя пред другите, като изпусна да спечели едно-единствено състезание.

Да, имало е и случаи като скоростта на Прост, за да се съберат спонсори, но това е приоритет на малките отбори.

В същото време, пак преди два сезона, Макларън бяха безнадеждни в Испания и... с огромни усилия се оправиха през... лятото.

Затова няма как да пренебрегнем листа с топвремената от класическата писта край Барселона и от тях да не заключим, че Мерцедес, Ферари, Ред Бул и Заубер са бързи! Ако за италианците и хората на Кристиан Хорнер обаче се говори като за фаворити цяла зима, то представянето на Мерцедес предизвика сензация.

Колата им обаче бе силно развита, появи се с нови крила (предното с 3 елемента, както писахме в последния брой на ClubS1), задното бе с нова основа, имаше нови кутии за радиаторите и изтеглени напред ауспуси.

Преди това бях свидетел как в падока почти се подиграваха, че Михаел Шумахер ще се бори с Торо Росо и че той всъщност изостава в серия от турове не с 1, а 2 сек от Ферари и Ред Бул. Михаел Шмид от Ауто Мотор унд Шпорт слезе да пита Норберт Хауг наистина ли е толкова зле положението, нищо, че колата постигна най-високата максимална скорост от всички - 316 км/ч на правата. Оказа се все пак, че онова, което Рос Браун ни обеща, се сбъдна и подобренията дадоха ефект.

Но в тази връзка може да се отбележи, че Ред Бул и Ферари не интегрираха същото количество новости в колите си - а като го направят в Мелбърн и в следващите два старта, дори новите неща да дадат дори половината от ефекта на елементите при Мерцедес вероятно отново ще излязат пак напред. Тук обаче влизаме в сферата на предсказанията...

В първите екипи като скорост се подреди и Заубер. Няма изненада в това, че Джеймс Кий прави бързи коли. Видяхме това, когато работеше във Форс Индия.

Сега колата му няма скорост само в шиканите, но все пак, ако има съмнения, че някои малко повечко е олекотил автомобила си от разрешеното, то това вероятно е бил тимът от Хинвил.

На следващите места се подреждат като скорост Рено, Уилямс и Торо Росо. При определени условия те очевидно ще могат да изпреварят някои от лидерите, особено в квалификациите. И трите тима имат много оригинални технически решения, които видимо им дадоха добра скорост в тестовете и ви разказваме за тях в новия брой на Club S1 с графиките на вездесъщия Крейг Скарбъро. Всяко от тези решения обаче трудно би могло да даде окончателно предимство в целия сезон, но поне в началото ще е любопитен неговият ефект.

 

Но ГОЛЯМАТА ОСОБЕНОСТ е тази, че успехът през 2011 г. изглежда няма да зависи чак толкова така много от чистата скорост, както досега. При положение, че гумите Пирели (според желанието на тимовете и ФИА) ще се износват много по-бързо, може би трябва да гледаме за първи път не толкова топобиколките, а сериите от турове на всеки от пилотите, защото какво като ще тръгнеш първи, ако ще трябва след 10 обиколки да минеш през бокса за нови гуми, а другите останат на трасето?

В това отношение почти всички са единодушни, че предимството е на страната на Ферари. Ако внимателно се проследят колоните от цифри обаче изглежда, че може би мнозина подценяват Ред Бул! Според мен тяхното темпо бе почти идентично, а не по-слабо със секунда, както се твърди. При Мерцедес има малко по-голяма загуба на темпо, но вероятно това е, върху което сега е насочено внимание за самите състезания, след като бе намерена нужната скорост.

Интересно е и друго по отношение на темпото в сериите - има разлика не само между колите, но и между пилотите. Съвсем очаквано например, опитните Ник Хайдфелд и Рубенс Барикело са далеч по-добри от своите съотборници.

Важно е и това, че Ник и Рубенс предпочитат неутрално балансирана кола. Те не са от групата състезатели, които играят със задницата, а това с гумите Пирели може да се окаже ключа към успеха. Точно с подобен стил на каране може да се обясни например и по-голямата загуба в темпо при Мерцедес. Стилът на Нико Розберг и Михаел е близък, като и двамата карат с плъзгане на задницата, а това не е предимство с гумите Пирели и фиксираното от правилата разпределение на теглата. Вариантите за промени на баланса са най-вече в аеродинамиката и настройките й, а той идва трудно и обикновено води до нежелани компромиси.

В този план се очаква с огромен интерес представянето на Макларън. Тимът от Уокинг рискува с кола, чиято аеродинамика и множество други решения се различават радикално от тези на съперниците. Многото повреди обаче така и не позволиха на екипа дори да се доближи до най-прецизните настройки на колата и естествено, да достигне максималното си възможно темпо и скорост в един тур.

Наистина е много е интересно как точно ще се представи екипът от Уокинг, защото индикациите не показаха категорично, че Дженсън Бътън ще може да се възползва от новата ситуация с гумите предвид мекия си стил на каране. Наблюдатели отбелязаха, че всъщност дори и той няма как да успее да запази кой знае колко по-дълго гумите си с тази кола, но пък и наистина МР4-26 бе най-незавършеният автомобил от фаворитите. Колата се появи по-късно и изпускателната й система например така и не бе готова за тестовете. За нея се говори като за нещо революционно, с променящи сечението си ауспуси, които ще създават нов ефект на обдухване на задната част (малка революция като F-duct през 2010 г.), но дали всичко ще проработи и ще позволи на Бътън и на Люис Хамилтън да се борят в челото, отново е тема на наблюдения и анализ на цифри, а не на гадателство...


Иван Тенчев, clubs1.bg

Грешни съвети от неюриста Георги Градев доведоха до края на Антъни Иванов?

Ако бе следвал правилата, плувецът можеше да участва дори в Париж

Владимир Иванов: Кой сега е виновен на Левски?

Всяка година по това време на стадион „Георги Аспарухов“ започват да търсят причините за задаващия се нулев сезон, пише известният журналист

Жаклин Михайлов: Така изглежда посредствеността

Коментар за Левски на известния журналист

Годината на Григор Димитров

Българинът изпраща позитивна 2024-а

Стоичков хвали Лудогорец

Христо Стоичков, похвали Лудогорец и най-вече работата в школата на клуба

Какъв беше план Б на Левски срещу Берое?

Генчев сам призна, че "сините" не са очаквали подобен развой на мача

На кого пречи Илиан Илиев

Някой се опитва да лансира смяна на треньора след първата загуба на България в 10 мача

Кой иска да посегне на "златната кокошка" за родния футбол Лудогорец

Лудогорец осигурява милиони на всички клубове от efbet Лига всяка година

Антон Коджабашев за втори път фалира българските щанги

Насар оглави опозицията, която да спасява спорта