От почти 1 г. Макс Мозли не е начело на Cветовната федерация по автомобилизъм (ФИА). Въпреки това 70-годишният британец е наясно с проблемите на Формула 1. Ето какво каза Мозли за сезона в F1, за отборните заповеди на Ферари, както и за проблемите в спорта.
- Г-н Мозли, харесва ли ви сезонът във Формула 1?
- Ако става въпрос за напрежение, то няма какво повече да се желае.
- Цели петима пилоти се борят за титлата. Кой е вашият фаворит?
- Залагам пари на Марк Уебър.
- Защо не на Себастиан Фетел?
- Себастиан е много динамичен пилот, симпатичен е и му предстои голямо бъдеще. В тази ситуация обаче Марк изглежда по-добре подготвен.
Марк има повече опит, по-силен e психически
През този сезон той отново показа, че е добър пилот, а и разполага с най-добрата кола. Освен това си мисля, че публиката харесва биографията му. От години той се мъчи да направи нещо и сега ще получи компенсация за цялата енергия, която е хвърлил. Това е история, която се харесва на хората. Той може да стане шампион.
- Ще успее ли Михаел Шумахер да спечели Гран при?
- За да бъде успешен, Михаел трябва да е пилот, какъвто беше. Резултатите му говорят сами, той има вяра в таланта си. За мен Михаел е същият като преди. Той не е загубил мотивацията си. Проблемът е, че Шумахер има нужда от кола, която да отговаря на стила му и да бъде бърза. Ако това се случи, Михаел Шумахер пак ще печели състезания.
- Какво ще кажете по темата "Отборни заповеди и Ферари"?
- Повечето отбори искат отменяне на забраната за отборните заповеди. Разбирам ги, защото те пледират за интересите си. Но ако искаме Формула 1 да бъде интересна за хората, както сме го правили милион пъти, забраната за отборни заповеди трябва да остане. Сега имаме отбор, който нарушава забраната и трябва да получи адекватно наказание.
- Какво очаквате от заседанието на Световния съвет за моторни спортове, който ще разглежда случая на Ферари преди Гран при на Италия?
- Съжалявам, но
Ферари тръгна срещу съществуващо правило
Няма да давам съвети, но фактите водят към санкция за тях.
- Как би изглеждало подобно наказание?
- Точките от Гран при на Германия трябва да бъдат отнети както от тима, така и от двамата пилоти.
- Защо от пилотите?
- Защото и двамата знаят какви са правилата на ФИА, преди да получат лиценза си, въпреки че отборът ги накара. Съжалявам най-вече за бедния Фелипе Маса. Но той можеше да се защити и да посочи правилото, което забранява отборните заповеди.
- Но така той щеше да рискува конфликт с работодателя.
- Така е, но работодателят му няма право да го кара да нарушава правилата.
- През 2001 г. тогавашният шеф на Ферари Жан Тод нареди на Рубенс Баричело да пусне Михаел Шумахер. Сега Тод е вашият наследник във ФИА. Няма ли да го е срам сега, а освен това синът му Никола е мениджър на Маса?
- Не. По моя информация Жан Тод няма да присъства на заседанието. И все пак това няма нищо общо с предишната му позиция във Ферари, а с новата му длъжност във ФИА. След съдебните дела на Флавио Бриаторе срещу ФИА системата трябваше да се поднови, за да не се стига до подобни случаи. Така че в момента Световният съвет е един добре организиран съд. За него отговаря Греъм Стоукър, вицепрезидентът на ФИА.
- Ще се върне ли Флавио Бриаторе във Формула 1?
- Най-вероятно. Но не трябва да го прави като шеф на отбор, а като промоутър или мениджър на пилотите му.
- За Бриаторе се говори, че може да наследи собственика на Формула 1 Бърни Екълстоун.
- Бърни и Флавио са приятели, често обядват в ресторант на Бръмтън Роуд, близо до офиса на Флавио в Лондон. Това е всичко, което знам.
- Чувате ли се често с Екълстоун?
- Да, обаждаме се един на друг много често, виждаме се.
- Какви са проблемите, с които трябва да се справят Бърни Екълстоун, ФИА и отборите?
- Техническите правила са прекалено ограничаващи. Почти всички коли са еднакви, имат еднакви резултати. Това парализира техническото и спортното състезание, както и възможностите да се използват екологични технологии. Освен това
бюджетите трябва да се свият още
Ако това не се случи, всички с изключение на Ферари ще имат още по-големи финансови проблеми, дори може да се стигне до закриване на някои отбори. Освен това връзката между отборите, ФИА и собственика на рекламните права Бърни Екълстоун е много чуплива. Трябва да се работи повече, за да се избегнат проблемите в този триъгълник.
- От една страна, трябва да има техническо развитие, а от друга - да се намалят цените. Не си ли противоречите?
- Отборите винаги търсят интересите си, правилата се сменят, а накрая става така, че печели не най-богатият, а най-умният.
- Но Жан Тод е против таван на бюджетите.
- Знам, но може и да промени позицията си, ако трябва да мисли за подобни ограничения. Без таван на бюджетите ще се появят много проблеми. В момента финансовите проблеми на отборите са достигнали критична точка. Ако нещата не се променят, дори Ферари ще срещне такива.
- В опасна позиция ли е спортът?
- Ако не се направи нищо, скоро ще има големи проблеми. Никой не може да ги реши, тъй като отборите вярват, че дори да им свършат парите, в
последния момент отнякъде ще изскочи някой мултимилионер
който ще ги спаси. Забавно е. Въпреки че почти всички се държат по този начин, повечето не трябва да вярват, че във Формула 1 има Дядо Коледа.
- Отказахте се след 18 г. във властта? Как се чувствате?
- Нещата станаха по-лесни, сега съм по-спокоен. Доволен съм, че вече не трябва да нося тази отговорност.
- С какво се занимавате?
- Най-после имам време да прочета книгите, които винаги съм искал. Освен това с адвокатите ми водим дела за публикациите около личния ми живот през 2008. Тъй като тези неща обиколиха целия свят, сега водим дела по целия свят. Това е трудно, но важно.
- Защо?
- Не става въпрос само за мен, а за това, че нещата от личния живот, които не засягат никого, не трябва да се появяват в публичното пространство. Тук говорим за принципи.