Два от най-големите клубове в света ще се съревновават довечера за премии от над €110 милиона за победа във Финала на Шампионската лига 2009, в мач чиято обща стойност надхвърля €310 милиона за икономиката на Европа, показва ново проучване, проведено по поръчка на MasterCard, Официален спонсор на UEFA Champions League.
Докладът, изготвен от професор Саймън Чадуик, един от най-уважаваните експерти в спортния бизнес, установи, че FC Barcelona и Manchester United FC ще спечелят от позитивното влияние върху икономиката, като повишаване на стойността на отбора, средствата от наградите, сделки за спонсорство, телевизионни права и ръст на продажбите на сезонни билети, и дори отборът, който изгуби финала, ще спечели най-малко 65 милиона.
Професор Чадуик установи, че Финалът за 2009 година ще генерира по-голям стимул за икономиката (€310m), в сравнение с резултата за миналата година (€267m). Той цитира глобалната икономическа криза като ключов положителен фактор за това, тъй като тя създава нова общност от футболни фенове и организации, чиято покупателна сила носи €25 милиона за Европейската стойност от икономика.
Това са хора, които преди не са били увлечени по Финала на Шампионската лига и които търсят вълнение и начин да избягат от песимизма, свързан с трудните икономически условия. Това са също и компании, които търсят най-добрата възвръщаемост на вложенията си в публичността, която финалът на Шампионската Лига предоставя, и които искат да използват рекламните си бюджети. Тази икономическа тенденция вече се очертава и при други ключови спортни събития през 2009 година като Суперкупата на Националната Футболна Лига (NFL), която отбеляза увеличение както на броя зрители, така и при инвестициите в реклама при сравнение между 2008 и 2009" година, което я прави най-голямата в историята.
Мачовете от Шампионската лига между големите клубове показаха също значителни нива на интерес, като например двубоят между Real Madrid CF срещу Liverpool FC във фазата на елиминациите е гледан от 42% от испанските ТВ зрители. По подобен начин, във фазата на елиминациите мачът между Chelsea FC и Liverpool FC е проследен от 34% от ТВ аудиторията във Великобритания.
Икономически ползи за Рим
Според проучването на MasterCard, Рим ще спечели над €45 милиона от домакинството на Финала през 2009 година. Икономическите ползи ще се изявят положително в краткосрочен план върху търговията чрез разходите, които феновете ще направят в барове, клубове, магазини, хотели, градски забележителности, букмейкъри и на самия Стадио Олимпико, както и чрез средствата, които спонсорите и организаторите влагат в маркетинг в града. Столицата на Италия ще се радва, обаче, и на дългосрочни икономическо наследство, чрез повишаване на туризма, граждански спонсорства и по-големи шансове да бъде домакин на бъдещи мега-събития.
Бонусът от €45 милиона за Рим е сравним с €44.5 милиона, които получи домакинът на Финала през 2008 година - Москва и €26 милиона за Атина, колкото се счита че са спечелили от домакинството на Финала през 2007 година. Малкото увеличение за Рим, в сравнение с Москва, е в следствие на по-централното местоположение на града, спрямо останалите региони на Европа, докато на това противодейства и сериозността на кризата, поради която някои