- Г-н Бобев, вашето дружество твърди, че ски сезонът на Витоша е блокиран, тъй като пистите не са разчистени. Така ли е на практика?
- Не знам доколко този въпрос трябва да се зададе директно към нас. Той по-скоро е към държавните органи - Природен парк „Витоша“ и Държавната агенция по горите, които не ни дават да подготвим пистите, така че да са подходящи за белите спортове.
- Възможно ли е проблемът да се реши?
- Почистването се извършва през топлите летни месеци. В планината вече вали първият сняг. Теренът в никакъв случай не е подходящ за ски. Реална е опасността от провал на сезона. Проблемът не е свързан само с пистите, а и със съоръженията, които поддържаме. Повечето са над 50- годишни и ни струват неимоверни усилия и страшно много пари. На първо място поставяме сигурността на туристите.
Със специализирания план за управление на Витоша, който предлагаме, лифтовете могат изцяло да бъдат подменени. На нас това сега не ни се разрешава.
До този момент, откакто „Витоша ски“ е собственик на съоръженията, сме инвестирали само в подобрения около 2 млн. лв.
- Министърът на екологията Нона Караджова отмени становището на РИОСВ – София, за специализирания план за управление на Витоша. Какво ще предприемете?
- Планът не е отхвърлен. Оценката на РИОСВ е върната за преразглеждане. Решението още не ни е връчено официално, вероятно това ще стане тази седмица. Почти сигурно е, че ще обжалваме. Но за нас по-големият проблем е следният: това решение показва, че сред държавните приоритети няма визия за развитието на Витоша.
- Според специализирания план какви дейности конкретно ще се извършват в планината, какво ще стане със съоръженията? Ще започне ли масирано строителство, както твърдят еколозите?
- Специализираният план и инвестиционното намерение на „Витоша ски“ по никакъв начин не са свързани с изграждането на леглова база. По сега съществуващия План за управление на ПП „Витоша“ (приет от Министерския съвет, 2005 г.) изграждането на нова леглова база е забранено. Ние не сме собственици на такава база и нямаме никакво отношение към това „масирано застрояване“. Искаме да разсеем тази заблуда.
Твърди се още, че площта за зимни спортове в планината ще се увеличи 7 пъти. Категорично не е така. На Витоша според Плана за управление има определена зона около хижа „Алеко“, която е 205 хектара. Специализираният план се отнася за 157 хектара, част от тези 205.
Еколозите твърдят още нещо – че на Витоша нямало ски писти, освен една, а имало територии за практикуване на ски. Това е безсмислица, защото как може да имаш територия за ски, която да не е писта, но да има изградено съоръжение? Това какво е? Не става въпрос за девствени терени в планината или трудно достъпни масиви, а терени в зоната на „Стената“, където има изградени съоръжения от десетилетия.
- Ще има ли мащабна сеч за разширяването на пистите?
- Това е още една заблуда, която искам да разсеем. Твърди се, че ще унищожим големи площи гори, което е абсолютна манипулация. Такъв елемент в плана въобще няма. Предвиждаме разширение на съществуващите писти и създаване на нови, но на съвсем малък процент от общата територия – на общо около 12 ха ще има въздействие върху горския фонд. По груби сметки става дума за около 2000 куб. м дървесина. За сравнение – само тази година разрешената санитарна сеч на Витоша е 7000 куб. м и 6 милиона кубически метра планова сеч за цялата страна.
- Защо се налага все пак тази дървесина да бъде изсечена?
- Налага се, тъй като пистите и съоръженията са проектирани така, че не са свързани. Оформени са три зони, връзката между които е трудна. Налага се обаче съоръженията да се разместят, а ски пистите да се разширят и коригират. Ние искаме да използваме един неблагоприятен природен феномен, който се случи на два пъти в района на „Алеко“ - това са т. нар. ветровали – унищожени по природен път участъци от гората. Включваме тези просеки в плана като бъдещи писти.
Какъвто и план да направим, ако се подменят лифтовете, повече хора ще искат да спортуват. Затова трябва да отговорим на този интерес. Трябва да се обвърже капацитетът на пистите с капацитета на лифтовете. Ако при планирането на съоръженията в София са живели до 500 000 души, сега те са над 2 млн. Затова инфраструктурата трябва да се развива.
- Къде ще се прави корекция на трасетата? Ще бъдат ли удължени и с колко?
- По-скоро залагаме на оптимизиране на съществуващите трасета, разширение и изграждане на две нови трасета в района на сегашната писта „Витошко лале“ в местностите, които са увредени освен от ветровалите и от корояда, което е другият голям екологичен проблем в планината.
- Под каква форма юридически ще стопанисвате пистите, ако това се случи, концесионер ли ще бъдете?
- За момента не сме концесионер, а собственици на съоръженията и ползватели на пистите по договори за наем.
- Ако все пак инвестирате в пистите, към концесия ли ще се насочите?
- Това е една много удачна форма, която гарантира спазването на интересите и на двете страни. Територията на природния парк е държавна собственост. Най-реалната форма е концесията. Тя гарантира защитата на интересите и на държавата, и на концесионера.
- Сигнализирахте за незаконно строителство в планината. Доколко сериозен е проблемът?
- Докато на нас не ни разрешават да окосим ски пистите, се издават разрешения за временни обекти в района на „Алеко“. Според документите това трябва да са фургони. Всеки може да види дали е така. На мен не ми приличат нито на временни обекти, нито на преместваеми, по-скоро на масивно строителство.
- Колко ще струва модернизацията на лифтовете?
- Тотална подмяна е думата. По предварителни разчети само подмяната на лифтовете и съпътстващата инфраструктура ще струва между 40 и 60 млн. евро. По-точно ще може да се говори, ако промените бъдат одобрени.
- Откъде трябва да се започне?
- От най-старите съоръжения – Драгалевци - Бай Кръстю - Голи връх, където горната станция е неудачно разположена, тъй като няма връзка с „Алеко“. Крайно необходима е подмяната на Романския лифт – морално остаряло съоръжение с огромна натовареност. Поетапно след това ще се сменят останалите съоръжения.
Планът за устройството на парка от 2005 г. е изключително противоречив. На едно място пише, че се насърчава създаването на нова организация на съоръженията за зимни спортове около „Алеко“, а на друго - че се забранява новото строителство. Трудно е да се промени трасето на лифт, без това да е ново строителство.
Опитали сме се в рамките на това, което планът позволява като рамка, да представим един съвременен проект.
Все пак в София има между 200 000 и 300 000 души, които карат ски. За съжаление все повече софиянци предпочитат да ходят до Боровец, Банско или Пампорово и отдавна са отписали Витоша като възможност.
Миналата година със Столична община започнахме проект за децата „Научи се да караш ски“. Искахме този сезон да обхванем около 5000, но за съжаление тази инициатива е пред провал. Ако не работят съоръженията, няма как децата да се обучават.