1. Novsport
  2. - ЦСКА
  3. Търговският директор на ЦСКА: Искам да надминем Левски на пазара

Търговският директор на ЦСКА: Искам да надминем Левски на пазара

Единстве­ният голям спонсор, с който имаме договор към момента, е, Глобулм, той дава 1 милиона на година

Търговският директор на ЦСКА: Искам да надминем Левски на пазара
Доскоро на Армията за маркетинг никой не говореше, нито пьк как се продава мар­ката ЦСКА. Докато търговският отдел на клуба не заработи начело с Георги Павлов. За първи път от много време насам червените са готови да следват европейския модел за привличане на спонсори и рекламодатели. Па­влов разказа подробности пред„7дни спорт" около маркетинговата стратегия на ЦСКА.
 
СПОНСОРЪТ
Не е тайна за никого, че най-много пари за ЦСКА дава „Титан". Единстве­ният голям спонсор, с който имаме договор към момента, е, Глобул. Той пак е заслуга на собствениците. Подписаха го преди три години. От него идват над 1 мили­он лева годишно. Плюс всички бонуси и премии за титла, купа и т.н. За победата над Левски получихме чек. Това ни е спонсорът засега, иначе издръжката се поема от „Титан". Има разговори с няколко компании, но всичко зависи от ЦСКА, ние каква работа ще свършим, какви усло­вия ще им предложим. Затова изчакват всички ремонтни дейности да приключат.
 
РЕКЛАМА И ТВ ПРАВА
Други възможности за парични потоци към ЦСКА са продажбата на рекламни пана на стади­она и около него. Също така и телевизионните права. Там сагата вече я знаят и децата. До ми­налата година в касата на клуба влизаха между 400 и 500 хиляди лева от тв правата. Сега с новия договор за 1,4 млн. едва ли ще видим повече от 150 000 лева. Знаете, че парите се разпределят на база точки и класиране.
 
Всички сме наясно къде са големите пари - в гру­пите на Шампионската лига и Лига Европа. Из­вън това, че ще си прода­деш рекламните пана за целия сезон, отделно ги продаваш за тези мачове. Паната са около 40. В ЦСКА цената за едно е 7500 евро. Голяма част от тях са на бартерна основа с фирмите. Ето например, с хората, които ни поддържат осветле­нието, или с агенцията, която ни поддържа клуб­ната интернет страница. Може би около 70% от паната отиват по някакви ангажименти, договори и партньори на ЦСКА. Като „Глобул" и достав­чика ни на спортната екипировка - „Леджеа" например. Или „Аджъбадем", които пак бяха доведени от „Титан" - с тях договорът ни е грубо за 100 хиляди лева на го­дина. Около 200-300 хи­ляди лева са под формата на бартерни сделки.
 
Ремонтът на Армията, който върви в момента, ще отвори доста нови ре­кламни площи. Освен на самия стадион пана могат да се сложат на четирите игрища около него.
 
Живот и здраве, като се направи VIP ложата, после и другите трибуни, има проект и за пистата... всички тези неща като се направят, приходите от реклами ще се увеличат четворно. Ключова е мо­дернизацията на базата, от там тръгва всичко. И пак благодарение на нашите собственици, за­щото на Армията от 20 години не е забит един пирон.
 
КЛУБНИ КАРТИ
Много надежди въз­лагаме на бъдещата ни интернет платформа с марка ЦСКА. Може би най-големият проект, правен досега - портал, в който инвестициите са за около 350 000 лева. И него сме го договорили на бартерна основа -дали сме процент от бъ­дещите приходи. Идеята е да следваме европейския модел. Феновете да имат клубни карти. Когато па­заруват и ползват услуги­те на нашите партньори, ще получават точки, а с тях ще купуват билети, фен артикули и т.н. Ето например - пазарувате за 100 лева в хипермаркет, който е наш партньор. В клубната карта ще по­лучите 10 точки, всяка равна на 1 лев. На след­ващия мач, ако си взи­мате билет за 10 лева, с точките от картата ще ви излезе без пари. Същото важи за бензиностанции, увеселителни заведения и други наши партньори. По този начин всеки фен прави нещо хубаво за себе си и в същото вре­ме помага за развитието на детско-юношеската школа.
 
Освен това ще има най-различни игри с есемеси, томболи... на всеки полусезон ще се раздава по една кола, целогодишно ще се подаряват други предметни награди, като телефони, телевизори. Порталът ще предлага всички ексклузивни но­вини и видеоматериали, свързани с ЦСКА.

Ще има социални мрежи, блогове на футболисти­те. Надяваме се самият портал да стартира ско­ро. Остава ни да офор­мим договорите с парт­ньорската мрежа, но тя ще заработи напролет, защото изисква повече технологично време. От новия полусезон искаме да улесним феновете с онлайн магазин за билети - да си ги купуват чрез интернет, вместо да висят по касите. Същото важи и за фен артикулите.
 
ФЕН МАГАЗИНИТЕ
За мен продажбата на фенските артикули върви добре. Проблемът е, че имаме само един мага­зин в София и хората в провинцията не могат да пазаруват, когато поискат. Не е лесно обаче да развиваме мрежата, защото нашият търгов­ски отдел няма собствен бюджет. А всичко това е свързано с пари - отва­ряне на нови магазини, нови фен колекции и т.н. Знаете, всичко е концен­трирано в издръжката на първия отбор, ремонтите по стадиона и базата. В момента това ни е приоритетът. Покрай това ние се стремим да помогнем с каквото можем на соб­ствениците за свежи пари в клуба. Наясно съм, че Левски е по-напред в това отношение. Имат няколко магазини, даже и мобилни. Идеята е да ги догоним и да ги над­минем.
 
ФЕНСКАТА КУЛТУРА
Нормално е в момента феновете да недоволстват - все още нямаме стадион и база. Не сме си у дома. Затова гледаме да подходим гъвкаво към цената на билетите.
 
Намалява­ме я, когато преценим. Иначе, когато има силен отбор и добри условия, нормално е билетите да са по-скъпи. Хората не трябва да забравят, че все пак футболът е про­дукт. Когато е качествен, цената му поскъпва. Така че цялата ни маркетинго­ва политика е зависима от самия отбор. Нашият отдел е млад и амбици­озен, имаме много идеи, но има много фактори, които ни ограничават. Най-простият пример - в доста други европейски държави се продава бира на стадиона, от което се печели добре. Но това е до манталитет и култура. У нас много добре знаете защо е забранено.
 
Като цяло самата систе­ма не е измислена добре. Нашият футбол чисто и просто търси финансови благодетели, а не как да е печеливш. Да се намери някой човек, който да по­мага, независимо че няма никаква възвращаемост. И никой не го интересу­ва търговският оттенък. В България няма отбор, който да е на печалба. Това е и заради цялата ни система и липсата на законодателство в тази посока.