Все още много изтощен, но в приповдигнато настроение беше Мартин Чой днес следобед, преди да се качи на самолета за София от парижкото летище „Шарл дьо Гол”.
Денонощие по-рано българският мотоциклетен ас доведе до успешен край мисия, смятана за невъзможна в световния шампионат по издръжливост. Мартин почти сам изведе тима си до финала в 24-часовото състезание в Льо Ман (Фр). По регламент във всеки тим има по трима пилоти, които карат на смени един и същи мотоциклет.
„Ако трябва да опиша с една дума преживяното от мен и отбора на пистата „Льо Ман”, бих използвал „брутално”. Може би точно затова сега съм толкова доволен, дори щастлив. Бях в ситуация, в която никой нямаше да ме упрекне или да се учуди, ако по някаква причина не стигнех до финала. Но имах до себе си фантастични механици и тийм мениджър - чехът Виктор Нос, и бях докрай амбициран да видя карирания флаг”, заяви Мартин.
Чой успя да финишира на 45-то място, след като двамата му съотборници в BMW Motorrad CSEU – Янеш Прошеник (Слвн) и Роланд Реш (Ав), напуснаха рано състезанието. Словенецът падна и получи тежка контузия минути след старта, а след полунощ австриецът, останал без физически и психически сили, се оттегли заради изтощение и остави Мартин сам на пистата. При падането на Прошеник мотоциклетът също пострада и се наложи да бъде ремонтиран от екипа, съставен от чешки механици.
През нощта българинът показа фантастична форма и даде най-добрите си времена около 3,30-4,30 часа. За цялото състезание той направи общо над 420 от 618-те обиколки на тима и навъртя около 1700 километра. Финалът за него също беше повече от драматичен.
„Направо не можех да повярвам, когато броени минути преди края на надпреварата моторът получи повреда в електрониката и спря. С последни сили го добутах през половината писта до бокса. Трябваше да го правя сам, такъв е правилникът. На влизане в питлейна усетих, че ми причернява, едва ходех, но публиката, която там е над 60 000 души започна бурно да ме окуражава, посъвзех се и успях да стигна до механиците. Те сътвориха поредното си геройство и оправиха мотора за около минута и половина, което ми позволи да направя една финална обиколка”, каза Чой.
„Всички от отбора бяха единодушни, че не са имали по-тежко състезание и бяха, меко казано възхитени от Мартин. При това – не само като пилот. За цялото време той нито веднъж не каза, че е изморен или че има какъвто и да било проблем. Напротив, повтаряше, че всичко е окей и че тимът ще се справи. Смятам, че това допринесе много за поддържането на духа в бокса и за желанието, с което работеха механиците. За BMW това, което направи Мартин, беше изключително важно, защото другият им отбор - BMW Motorrad - Penz13.com, направи едва 220 обиколки. А това беше отборът, който спечели квалификацията в петък”, заяви мениджърът на Чой - Михаил Иванов.
Победата в Льо Ман спечели SRC Kawasaki, с 819 обиколки.
Следващото състезание от световния шампионат по издръжливост ще е през юни в Португалия – „12-те часа на Портимао”. Дотогава Мартин ще стартира в шампионатите на България, Европа и Източна Европа като пилот на ЕKO Racing BMW Motorrad Bulgarian Team.