Деветнадесет български екипажа стартираха днес сутринта в Ужице в 49-ото автомобилно рали "Сърбия", което е пето състезание от Европейския рали трофей на FIA и пето рали от календара на националния шампионат на България.
В надпреварата се включат още 18 екипажа на домакините, а единственият небалкански представител е победителят от ралитата във "Варна" и "Сливен" Рашид ал Кетби (ОАЕ) с "Форд Фиеста R5". В четвъртък вечерта другият чужд участник - Властимир Мачерчак (Словения) претърпя тежка повреда в своя "Форд Фиеста R5".
Освен най-добрия автомобил в ралито, Ал Кетби има и още един коз - от всички гости в Ужице той познава капризните пътища най-добре. Това е сериозно предимство, като се има предвид, че асфалтът там е изключително хлъзгав, а пътищата са комбинации от серии от завои, включващи скрити превали и толкова тесни участъци, че на тях автомобилът една стъпва върху асфалта.
Състезанието се очертава като доста трудно за повечето от водещите български пилоти, които са с "Мицубиши" - Пламен Стайков, Йордан Атанасов и Георги Василев.
Стайков и Атанасов ще карат по тези десет скоростни етапи за първи път, докато за Василев това е едва четвърто състезание от началото на година. Справката показва, че от всички българи едва трима пилоти - Василев, Байчо Ненов, Николай Кортелов (двамата със "Ситроен Саксо") са участвали и през миналата година.
Лидерът в класирането Пламен Стайков е поставен пред сериозния въпрос дали със старта днес да атакува челното класиране на състезанието, или да промени досегашната си тактика и да приеме по-дефанзивна линия в първия ден.
"Трябва да си наложа, че в Сърбия не търся победата на всяка цена - заяви Стайков. - Не е нужно да поемам излишни рискове тук, което е мой голям проблем през годините."
Независимо, че времето в Ужице е слънчево, по-голямата част от четирите скоростни етапа преди обед са влажни, а в по-ниските места има и гъста мъгла.
И едното, и другото превръщат в основен проблем избора на гуми за тези близо 60 км, защото и без влагата, пътищата над Ужице са изключително хлъзгави.
Те са известни с това, че асфалтът е много стар, а и повечето от трасетата целогодишно се ползват от тежки камиони и на дълги участъци има маслени петна, допълващи липсата на грип от асфалта.