Четиристотинте лодки, участващи на Световното първенство по гребане за мъже и жени в Пловдив, струват над 6 милиона евро.
Това е експертната оценка на Хелмут Емпахер – собственик на една от най-големите компании за производство на лодки в Европа.
Гребният канал е място за премерване на силите и възможностите не само на елитните състезатели, но и на двете най-големи компании в Европа за производство на лодки – италианската Филипи и немската Емпахер.
По двукилометровото трасе се виждат много бели и жълти лодки – това са фирмените цветове на двамата конкуренти. Като че ли само черните лодки на новозеландския отбор са голямото изключение.
Както и при автомобилите, италианските лодки са по-силни в дизайна, а немските са по-надеждни. Но защо са толкова скъпи? Единичната лодка (скиф) струва между 9 000 и 11 000 евро, а осморките достигат 45 000 евро.
Във всяка лодка има вложени много високотехнологични материали и изключително прецизен и специализиран ръчен труд, обяснява Давид Филипи – собственик на едноименната италианска фабрика.
„Лодката трябва да бъде лека, не бива да се усуква по оста си по време на гребане и трябва да издържа на силата, с която здрави мъже и жени натискат греблата, за да достигнат най-бързо до финала“, казва сеньор Филипи.
Затова състезанието между производителите на лодки започва още от чертожната дъска на дизайнери и инженери. Времето за производство на една лодка е от 3 до 5 месеца. Всяка година в Европа се произвежда около 1700 лодки за гребния елит.