1. Novsport
  2. Формула 1
  3. Тод: Ред Бул спечели войната

Тод: Ред Бул спечели войната

Формула 1? Повече задминавания и по-малко замърсяване. Ферари в Абу Даби? Бяха изнервени и загубиха. Отборните заповеди? Ще коригираме правилника. От офиса му, който гледа към площад "Конкорд" в Париж, Жан Тод разказва за своята първа година, откакто е начело на Международната автомобилна федерация (ФИА). На една масичка има снимка с трима души, на които французинът държи най-много - сина му Никола, приятелката му - актрисата Мишел Йео, и Михаел Шумахер. На стената срещу него има огромна карта с 51 сини флагчета, отбелязващи страните, които вече е посетил. "Знаете ли колко души загиват по пътищата? - пита Тод. - 1 300 000. Ако не се намесим, през 2010 ще се покачат на 1 900 000. Повече от жертвите на маларията и на СПИН", допълва французинът.

Тод: Ред Бул спечели войната

Формула 1? Повече задминавания и по-малко замърсяване. Ферари в Абу Даби? Бяха изнервени и загубиха. Отборните заповеди? Ще коригираме правилника. От офиса му, който гледа към площад "Конкорд" в Париж, Жан Тод разказва за своята първа година, откакто е начело на Международната автомобилна федерация (ФИА). На една масичка има снимка с трима души, на които французинът държи най-много - сина му Никола, приятелката му - актрисата Мишел Йео, и Михаел Шумахер. На стената срещу него има огромна карта с 51 сини флагчета, отбелязващи страните, които вече е посетил. "Знаете ли колко души загиват по пътищата? - пита Тод. - 1 300 000. Ако не се намесим, през 2010 ще се покачат на 1 900 000. Повече от жертвите на маларията и на СПИН", допълва французинът.

- Вашата цел по-голямата сигурност по пътищата ли е?
- Да, искаме за едно десетилетие да преполовим жертвите по пътищата. И затова ще носят отговорност и автомобилните състезатели. Ако правят серизони нарушения, рискуват суперлиценза си (правото да управляваш болид от Формула 1 - б.р.).

- А на пистата?
- Формула 1 има голяма отговорност към обществото. За 2013 обмисляме да въведем хибридни турбодвигатели 1600, които харчат наполовина. Когато ходя по автоизложения, ми показват модели, които харчат 4 литра бензин на 100 км. А
за един болид са необходими 100 литра което е пълна лудост.

- Със спестяване спортът ще остане ли шоу?
- Трябва да поощряваме задминаванията. В последното състезание от Формула 1 в Абу Даби те бяха невъзможни.

- Говорите като бивш шеф във Ферари?
- Говоря като президент на ФИА. Вземете Хамилтън - сложи нови гуми и трябваше да е два пъти по-бърз от Кубица, но и така не успя да го изпревари. Отсега нататък преди да одобряваме определени трасета, ще гледаме доколко зрелищни състезания може да предлага, освен да следим за сигурността.

- Някои фенове твърдят, че с вас Ферари нямаше да загуби.
- Щастлив съм, че съм оставил добри спомени. Пилотите на Ферари както завършиха седми и десети в последното състезание в Абу Даби, можеха да свършат 10-и и 15-и. Не съм бил там, така че не знам какво можеше да стане.

- Ще се съгласите ли, че бе допусната голяма грешка от Ферари в това състезание?
- Лесно е да се критикува онзи, който не е спечелил нещо, което е изглеждало невъзможно за губене. Когато напрежението се покачва, състезанието се превръща в малка война и съперниците (Ред Бул - б.а.) успяха да изнервят Ферари.

- Защо напуснахте Маранело?
- Защото разбрах, че моят цикъл приключи. Днес за мен Ферари е само един от 12-те отбора. Но съм горд, че оставих добър колектив.

- Не беше ли куриозно да оценявате вашите бивши подчинени във Ферари за скандалното изпреварване на пистата Хокенхайм (тогава Фелипе Маса получи заповед да пусне пред себе си Фернандо Алонсо - б.р.)?
- Водих разследването, но не участвах на изслушването пред Световния съвет на ФИА. За в бъдеще съдебните въпроси ще се разрешават от комисия от 12 експерти.

- Какви изводи си извадихте от тази история?
- Отборните заповеди са забранени от 2002 и тогава се замислих колко "леки" нареждания са давани оттогава. Разликата е, че това, което направи Ферари, е всичко друго, но не и "леко". Беше провокация по отношение на правилника.

- Ще се запази ли правилото?
- Ще бъдат коригирани правилата. Формула 1 е отборен спорт и всеки тим трябва да си носи отговорността за собствените действия. Няма да бъдат толерирани измами или закодирани съобщения от типа "пести бензин".

- Най-известната отборна заповед обаче си остава вашата през 2002. Какво казахте на Баричело, за да го убедите да пусне съотборника си Михаел Шумахер?
- Не трябваше да му казвам нищо. Бяхме се разбрали предварително: "Ако си пред Михаел след влизането в бокса, трябва да го пуснеш, без да правиш глупости. И той беше съгласен. В крайна сметка на пилота му се плаща, за да приема определени решения. А вместо това той си караше все първи. Обадих му се петдесет пъти и му повтарях ясно - на последния завой намали. А публиката освиркваше. Шуми му отстъпи първото място на почетната стълбичка, а Ферари беше глобен с 500 хиляди долара.

- Покаяхте ли се?
- Покаях се, защото не беше фатално и Шумахер щеше да спечели при всички положения световната титла. Повече щеше да ме е яд, ако бях загубил титлата за няколко точки разлика.

 

Карлос Сайнц ще кара за "Уилямс" на тестовете в Абу Даби

Испанският пилот ще започне да работи отрано с бъдещия си отбор във Формула 1

Монако преподписа договора си с Формула 1

Емблематичното състезание за Голямата награда на Монако ще остане в календара на Формула 1 поне до 2031 година

Чеко Перес отхвърлил две оферти, за да остане в Ред Бул

Мексиканецът ще кара за австрийския тим и през 2025 година

Люис Хамилтън: Михаел Шумахер е вдъхновение за младите пилоти

Вижте какво още каза 7-кратният световен шампион във Формула 1

Директор във Формула 1 напусна

Нилс Витих ще бъде заместен от Руи Маркес още за Гран при на Лас Вегас

Льоклер сменя двигателя си за Лас Вегас?

Монегаскът може да получи наказание в Син Сити

Пилотите от Формула 1 искат ФИА да ги третира като възрастни

Те също така посъветваха президента на организацията Мохамед Бен Сулайем да внимава със собствения си език

Васьор иска много точки за Ферари във Вегас

Шефът на Скудерията се цели в конструкторската титла

Никола Цолов стана член на академията на Ред Бул

Пилотът във Формула 3 е първият българин в програмата за развитие на млади таланти