Формула 1? Повече задминавания и по-малко замърсяване. Ферари в Абу Даби? Бяха изнервени и загубиха. Отборните заповеди? Ще коригираме правилника. От офиса му, който гледа към площад "Конкорд" в Париж, Жан Тод разказва за своята първа година, откакто е начело на Международната автомобилна федерация (ФИА). На една масичка има снимка с трима души, на които французинът държи най-много - сина му Никола, приятелката му - актрисата Мишел Йео, и Михаел Шумахер. На стената срещу него има огромна карта с 51 сини флагчета, отбелязващи страните, които вече е посетил. "Знаете ли колко души загиват по пътищата? - пита Тод. - 1 300 000. Ако не се намесим, през 2010 ще се покачат на 1 900 000. Повече от жертвите на маларията и на СПИН", допълва французинът.
- Вашата цел по-голямата сигурност по пътищата ли е?
- Да, искаме за едно десетилетие да преполовим жертвите по пътищата. И затова ще носят отговорност и автомобилните състезатели. Ако правят серизони нарушения, рискуват суперлиценза си (правото да управляваш болид от Формула 1 - б.р.).
- А на пистата?
- Формула 1 има голяма отговорност към обществото. За 2013 обмисляме да въведем хибридни турбодвигатели 1600, които харчат наполовина. Когато ходя по автоизложения, ми показват модели, които харчат 4 литра бензин на 100 км. А
за един болид са необходими 100 литра което е пълна лудост.
- Със спестяване спортът ще остане ли шоу?
- Трябва да поощряваме задминаванията. В последното състезание от Формула 1 в Абу Даби те бяха невъзможни.
- Говорите като бивш шеф във Ферари?
- Говоря като президент на ФИА. Вземете Хамилтън - сложи нови гуми и трябваше да е два пъти по-бърз от Кубица, но и така не успя да го изпревари. Отсега нататък преди да одобряваме определени трасета, ще гледаме доколко зрелищни състезания може да предлага, освен да следим за сигурността.
- Някои фенове твърдят, че с вас Ферари нямаше да загуби.
- Щастлив съм, че съм оставил добри спомени. Пилотите на Ферари както завършиха седми и десети в последното състезание в Абу Даби, можеха да свършат 10-и и 15-и. Не съм бил там, така че не знам какво можеше да стане.
- Ще се съгласите ли, че бе допусната голяма грешка от Ферари в това състезание?
- Лесно е да се критикува онзи, който не е спечелил нещо, което е изглеждало невъзможно за губене. Когато напрежението се покачва, състезанието се превръща в малка война и съперниците (Ред Бул - б.а.) успяха да изнервят Ферари.
- Защо напуснахте Маранело?
- Защото разбрах, че моят цикъл приключи. Днес за мен Ферари е само един от 12-те отбора. Но съм горд, че оставих добър колектив.
- Не беше ли куриозно да оценявате вашите бивши подчинени във Ферари за скандалното изпреварване на пистата Хокенхайм (тогава Фелипе Маса получи заповед да пусне пред себе си Фернандо Алонсо - б.р.)?
- Водих разследването, но не участвах на изслушването пред Световния съвет на ФИА. За в бъдеще съдебните въпроси ще се разрешават от комисия от 12 експерти.
- Какви изводи си извадихте от тази история?
- Отборните заповеди са забранени от 2002 и тогава се замислих колко "леки" нареждания са давани оттогава. Разликата е, че това, което направи Ферари, е всичко друго, но не и "леко". Беше провокация по отношение на правилника.
- Ще се запази ли правилото?
- Ще бъдат коригирани правилата. Формула 1 е отборен спорт и всеки тим трябва да си носи отговорността за собствените действия. Няма да бъдат толерирани измами или закодирани съобщения от типа "пести бензин".
- Най-известната отборна заповед обаче си остава вашата през 2002. Какво казахте на Баричело, за да го убедите да пусне съотборника си Михаел Шумахер?
- Не трябваше да му казвам нищо. Бяхме се разбрали предварително: "Ако си пред Михаел след влизането в бокса, трябва да го пуснеш, без да правиш глупости. И той беше съгласен. В крайна сметка на пилота му се плаща, за да приема определени решения. А вместо това той си караше все първи. Обадих му се петдесет пъти и му повтарях ясно - на последния завой намали. А публиката освиркваше. Шуми му отстъпи първото място на почетната стълбичка, а Ферари беше глобен с 500 хиляди долара.
- Покаяхте ли се?
- Покаях се, защото не беше фатално и Шумахер щеше да спечели при всички положения световната титла. Повече щеше да ме е яд, ако бях загубил титлата за няколко точки разлика.