Легендата на Формула 1 Михаел Шумахер (43) ще запише тази неделя своя старт номер 300. Това ще стане на белгийската писта "Спа", с която са свързани няколко важни събития в кариерата на германеца. Преди състезанието 7-кратният шампион във Ф1 даде интервю за "Билд ам зонтаг".
- Старт номер 300, 7 титли - откъде да започнем?
- И къде да свършим? И кога (смее се)? Интересното е, че винаги се случва на "Спа" - първо състезание, първа победа, първа титла. Имало е обаче и много спорни моменти.
- Май не сте роден в Керпен, а на "Спа"?
- Като пилот - без съмнение. Миналата година на "Спа" празнувахме и моя 20-годишен юбилей във Ф1. Пистата ми е като хола у дома, защото тук са се случвали толкова много неща и се чувствам страхотно.
- Можете ли при тези 300 старта във Формула 1 да се сетите за всеки един от тях?
- Съвсем не.
- А най-малкото за всяка победа?
- Също не. Това са вече над 20 г., само наистина върховите моменти не могат да бъдат забравени.
- И колко такива луди моменти имат значение?
- Трябва добре да се замисля. В началото на кариерата си бях 100-процентово фокусиран върху състезанията. Дълги години не пиех алкохол, защото смятах, че той ще ми навреди и ще стана по-бавен. Докато не изпих една бира и установих, че въпреки това мога да печеля.
- С какво е по-различна сега една състезателна неделя в сравнение с преди 20 г.?
- Естествено, сега има повече рутина, но напрежението и нервността в определени моменти са същите.
- По време на вашите 300 състезания Формула 1 се промени много. Не господстват ли сега прекалено много компютрите и твърде малко хората?
- Винаги смятам, че напредъкът е нещо добро. Животът е постоянно в напредък. За пилотите той означава да караме по-бързо, а именно това е важното за нас. Това, което се промени, е, че разликите станаха много по-малки. Преди можех да изпреваря колегите си с над секунда, а сега - с десети, и то при късмет.
- Навсякъде по света публиката край пистите намалява. Същото се случва и с телевизионните квоти. На какво отдавате това?
- Това, че все по-малко хора идват да гледат състезанията, е свързано с високите цени на билетите. Живеем в тежко от икономическа гледна точка време и хората премислят по два пъти за какво да си дават парите. Що се отнася за телевизионните квоти - каква имахме на "Хокенхайм"?
- Средно 6 милиона.
- А по-рано?
- По времето, когато Шумахер беше в стихията си - 10 млн.
- Това бяха екстремни времена. Дотогава нямаше германец, който да се бори за титлата във Формула 1. Изведнъж се появи един малък пръдльо от Керпен и успя да направи Формула 1 интригуваща. С тези успехи бе постигнат един връх, но по-късно страстите бяха охладени. Смятам, че в момента има твърда основа, но без онова развитие.
- През този сезон се състезават 6 световни шампиони, а между тях е двукратният №1 от Германия Себастиан Фетел.
- Да, но може би Себастиан имаше лек малшанс с това, че стана вторият германец с успехи на пистата. Когато Борис Бекер стана първият германец, който печели "Уимбълдън", еуфорията бе голяма. После това стори и Михаел Щих, но ситуацията бе съвсем различна.
- Има ли някакво значение за намаления интерес към Формула 1 това, че правилата стават все по-трудни за разбиране? Феновете не разбират от високи подвижни крила, системи за съхраняване и възстановяване на кинетичната енергия и обдухващи дифузьори.
- Преди обаче имаше питстопове с презареждане, пилотите се включваха по-рано или по-късно в квалификациите...
- Да, но това можеше да се види, което не важи за чисто технологичната част.
- Имаме вече обаче много повече маневри за изпреварване. Напрежението е по-голямо отпреди, а и смятам, че феновете могат много добре да се информират за техническите промени.
- Най-голямото прекъсване във вашата кариера бе 3-годишната пауза. Как се промени през този период отношението ви към спорта и живота?
- На първо място се наслаждавах на свободата. Да не трябва постоянно да мислиш за тренировъчни планове, да хапнеш пържени картофки, да пийнеш някоя и друга бира. Като пилот ти изцяло се занимаваш с Формула 1 и себе си, поне аз така съм свикнал. Исках да я карам по-свободно, а освен това се погрижих за семейния бизнес. При него също може да се каже, че има 8-часов работен ден.
- Значи сега сте много доволен от това, че вече нямате толкова тестове, както преди?
- Абсолютно. При предишните условия, включващи 10 000 тестови километра, сигурно нямаше да подпиша договор. Балансът между свободата, която междувременно стана много важна за мен, и това, което инвестирам в работата, трябва да ми пасва.
- Как беше завръщането ви във Формула 1? Има ли повече симпатии към вас в лагера на пилотите?
- И да, и не. И преди имах приятели и колеги. Такива, с които мелех, и обратното. Сигурно сега има повече хора, с които мога да се държа по-свойски и открито, отколкото преди. Тогава бях в друга роля. Всичко се въртеше около мен. Трябваше повече да си отварям очите и да дебна дали някой няма да вземе предимство за моя сметка. Искаш да се предпазиш от подобно нещо и затова се дърпаш настрани. Това се промени, защото вече не съм в доминираща позиция.
- Дали ще дойде време, в което отново ще сте в нея?
- По-добре по-рано, отколкото по-късно.
- Ще съжалявате ли за връщането си, ако не спечелите победа през втория си период във Формула 1?
- Ще бъде жалко, но до момента не съжалявам и за една секунда след завръщането си. Имаше много хубави моменти. Може би те изглеждаха като нищо особено отстрани, но аз се чувствах на мястото си.
- Чухме, че завладявате и други територии - въздушните.
- Да, пилотирането почва да ме кефи. Заинтересуван съм много и след време ще изкарам свидетелство за правоуправление поне за малки спортни самолети.
- Летели сте и с изтребител на военновъздушните сили. Как беше?
- Впечатли ме вертикалното положение. При него наистина усещаш как кръвта напуска главата ти. Става ти черно пред очите и те почват да се затварят. Ти си в специален костюм, който има за цел да задържа кръвта в горната част на тялото ти. Не си далеч да усетиш абсолютно безсилие. Наистина е впечатляващо.
- Това не е ли натоварване, сходно с това във Формула 1?
- В болида си в хоризонтално положение. Натоварването е съвсем различно, когато при натискане на спирачките политаш напред или при завой - настрани. На пистата има граници, а там горе мястото е безкрайно.