Големите клубове са разделени на две - една половина за спорта и друга за парите. Маратонките не се месят на вратовръзките, защото не им е работа.
Обикновено първо е футболът, а след това идва бизнесът, който го изяжда. Но във фирмата, за която ще ви разкажем сега, е обратното. Защото "Ред Бул" не възникна от спорта. Тя създава нови спортове и завладява старите. Започна с Формула 1, продължава с футбола. Защото големите пари са там.
- Телефонът звънна в 1,30 ч. през нощта. Обаждаше се Йоханес Кастнер, шеф на рекламната агенция "Кастнер и партньори" и състудент на онзи от другата страна. Двамата бяха търсили тези четири думи две години:
- Готов съм - каза Кастнер.
- Да чуем - отговори Дитрих Матешиц.
- Ред Бул дава крила!
- Да! Това е.
Себастиан Фетел им дължи титлата си.
Първо интервю
От 1992 г. Кай Ебел е репортер на RTL за Формула 1. Известен е с това, че може да направи интервю с всеки, ама наистина с всеки. Но в неделя той преживя две неща, които не му се бяха случвали. Първо бащата на новия световен шампион Себастиан Фетел му разкъса панталоните. От горе до долу. А после Кай направи интервю с Дитрих Матешиц.
Матешиц (4,1 милиарда долара/3 млрд. евро състояние според "Форбс") не дава интервюта. Но в неделя Кай се добра до него. "Прекрасно е, защото не се надявахме много да спечелим титлата. Може би накрая имахме малко късмет, но и така става", призна Матешиц и отряза умоляващите го за още колеги на Ебел.
Малък парадокс. "Ред Бул" произвежда най-известната енергийна напитка в света, но шефът е резервиран - все едно е собственик на семейна дъскорезница в Поземюкел, Полша. Такъв си е - и на пистата, и в бизнеса, и в личния живот. Ненавижда брака, има син тийнейджър от предишна връзка и е влюбен в екстремните спортове, бързите коли и самолетите.
На бар в хотел "Мандарин"
За основаването на фирмата се знае повече. След като завършва международна търговия във Виена, Матешиц работи в "Якобс" и още няколко фирми като маркетингов специалист. След това постъпва в немския производител на паста за зъби "Блендакс". През 1982 г. отива по работа в Азия и в бара на хотел "Мандарин" в Хонконг се запознава с тайландеца Чалео Юуувидхя. Той продава някаква ободряваща напитка на име "Кратинг Даенг".
Матешиц е от хората, които бързо вземат важни решения и имат щастието те да са правилни. В онзи бар преживява първия си от няколко велики момента. Той е впечатлен от напитката на Юуувидхя и започва да мисли как да я продава по света. Хрумва му да преведе "Кратинг Даенг" (Червен бик) на английски и веднага патентова марката в Европа. А през 1984 г. регистрира фирмата Ред Бул ООД - в нея Матешиц и Юуувидхя имат по 49%, а синът на тайландеца - 2%. През 1987 г. пускат "Ред Бул" на пазара в Австрия и бързо почват да отчитат 100, дори 200% годишен ръст на продажбите. От 1992 г. продават в Унгария.
Днес за фирмата работят 7000 души. Оборотът за 2009 е 3,268 млрд. евро, а годишно се продават близо 4 млрд. кутийки. По света се спори кой е по-известният човек от Щайермарк - Матешиц или Арнолд Шварценегер.
1,4 млрд. евро за реклама
Учудващо е как успяват да поддържат имиджа на марката. Има много страни, където "Ред Бул" е забранен за продажба или се налага да му променят съставките - Франция, Дания, Норвегия, Канада. Хората се оплакват, че ако пият повече, им се вие свят, гади им се или ги боли главата. А при снимки на реклами за "Ред Бул" загинаха двама екстремни спортисти.
Матешиц обаче обича да казва, че "Ред Бул" означава творчество, иновации, уникалност и ако щете, приключенски дух и готовност за риск". Наистина, когато чуе "Ред Бул", никой не си помисля за проблеми със здравето или лош късмет. Причината е, че на Матешиц маркетингът му е ясен и често му идва вдъхновението. А и малцина предприемачи извличат толкова голяма полза от спортното спонсорство. Той помага на повече от 600 състезатели, най-вече в екстремните спортове. За реклама харчи 1,4 млрд. евро годишно. Освен това има два наистина големи проекта.
Проект №1 - Формура 1. Тук успехът вече е факт. "Ред Бул" спонсорира Заубер от средата на 90-те години. През 2005 си направи собствен отбор, година по-късно последва още един - Скудерия Торо Росо. Което пак си е Ред Бул, но на италиански. И почти веднага на Матешиц пак му светна. Той видя мегаталанта в един млад немец на име Себастиан Фетел и го спонсорира, защото мегаталантът имаше две любими напитки - сок от ябълка и "Ред Бул".
Отборът се развиваше добре, Фетел още по-добре. През 2009 г. Матешиц събра двете неща и вече имаше един много добър и много луд пилот в най-добрата кола. Наградата: през 2010 спе-чели двете титли - при конструкторите и при пилотите.
На мач в Маркранщет
По проект №2 все още се работи. Той е в единствения по-популярен от Формула 1 спорт - футбола. В него хер Матешиц плете собствена мрежа от клубове. През 2005 взе Аустрия (Залцбург) и го прекръсти на Ред Бул, през 2006 - Ню Йорк Метростарс, през 2007 аматьорски клуб от Бразилия.
Но те почти не допринасят за имиджа на марката. Въпреки многото титли в Австрия и наемането на треньори като Джовани Трапатони, Лотар Матеус и Хууб Стевенс, Ред Бул (Залцбург) не може да влезе в Шампионската лига. Последно се провали през 2009 срещу Апоел (Тел Авив) и отиде да играе в Лига Европа с Левски.
Твърде малко за бизнесмен като Матешиц.
Затова той опита да купи голям отбор от Германия. Законът обаче не го позволява и се наложи да създаде нов клуб. Взе лиценза на петодивизионния Маркранщет (град близо до Лайпциг с 15 000 жители) и започна от пета дивизия. Не му разрешиха да го преименува на Ред Бул (Лайпциг) и го кръсти Разенбалщпорт (Лайпциг). РБ като Ред Бул.
Целта е същата - успех. Разенбалшпорт (Лайпциг) трябва бързо да се изкачи на върха в Германия. Не всички са очаровани. На първия мач няколко фенове донесоха един кръст и символично погребаха футбола. Нищо ново - навсякъде мразят богатите.
Но богатите си вървят по план. Купуват известни играчи от горните групи, говори се, че преговарят за треньор с шампиона на Германия Феликс Магат. Засега са в четвърта дивизия, но ако всичко върви както трябва, до 6 години в Бундеслигата ще има отбор от Маркранщет. Може би финалът на Шампионската лига през 2015 г. ще е Разенбал шпорт срещу някакъв отбор на Жозе
Моуриньо.
Кой ще победи?
Алонсо знае - накрая винаги печелят немците.