1. Novsport
  2. Формула 1
  3. Ред Бул - накрая печелят немците

Ред Бул - накрая печелят немците

Дитрих Матешиц започна с паста за зъби и кафе, днес има 3 млрд. Евро

Ред Бул - накрая печелят немците

Големите клубове са разделени на две - една половина за спорта и друга за парите. Маратонките не се месят на вратовръзките, защото не им е работа.

Обикновено първо е футболът, а след това идва бизнесът, който го изяжда. Но във фирмата, за която ще ви разкажем сега, е обратното. Защото "Ред Бул" не възникна от спорта. Тя създава нови спортове и завладява старите. Започна с Формула 1, продължава с футбола. Защото големите пари са там.

- Телефонът звънна в 1,30 ч. през нощта. Обаждаше се Йоханес Кастнер, шеф на рекламната агенция "Кастнер и партньори" и състудент на онзи от другата страна. Двамата бяха търсили тези четири думи две години:
- Готов съм - каза Кастнер.
- Да чуем - отговори Дитрих Матешиц.
- Ред Бул дава крила!
- Да! Това е.

Себастиан Фетел им дължи титлата си.

Първо интервю
От 1992 г. Кай Ебел е репортер на RTL за Формула 1. Известен е с това, че може да направи интервю с всеки, ама наистина с всеки. Но в неделя той преживя две неща, които не му се бяха случвали. Първо бащата на новия световен шампион Себастиан Фетел му разкъса панталоните. От горе до долу. А после Кай направи интервю с Дитрих Матешиц.

Матешиц (4,1 милиарда долара/3 млрд. евро състояние според "Форбс") не дава интервюта. Но в неделя Кай се добра до него. "Прекрасно е, защото не се надявахме много да спечелим титлата. Може би накрая имахме малко късмет, но и така става", призна Матешиц и отряза умоляващите го за още колеги на Ебел.

Малък парадокс. "Ред Бул" произвежда най-известната енергийна напитка в света, но шефът е резервиран - все едно е собственик на семейна дъскорезница в Поземюкел, Полша. Такъв си е - и на пистата, и в бизнеса, и в личния живот. Ненавижда брака, има син тийнейджър от предишна връзка и е влюбен в екстремните спортове, бързите коли и самолетите.

На бар в хотел "Мандарин"
За основаването на фирмата се знае повече. След като завършва международна търговия във Виена, Матешиц работи в "Якобс" и още няколко фирми като маркетингов специалист. След това постъпва в немския производител на паста за зъби "Блендакс". През 1982 г. отива по работа в Азия и в бара на хотел "Мандарин" в Хонконг се запознава с тайландеца Чалео Юуувидхя. Той продава някаква ободряваща напитка на име "Кратинг Даенг".

Матешиц е от хората, които бързо вземат важни решения и имат щастието те да са правилни. В онзи бар преживява първия си от няколко велики момента. Той е впечатлен от напитката на Юуувидхя и започва да мисли как да я продава по света. Хрумва му да преведе "Кратинг Даенг" (Червен бик) на английски и веднага патентова марката в Европа. А през 1984 г. регистрира фирмата Ред Бул ООД - в нея Матешиц и Юуувидхя имат по 49%, а синът на тайландеца - 2%. През 1987 г. пускат "Ред Бул" на пазара в Австрия и бързо почват да отчитат 100, дори 200% годишен ръст на продажбите. От 1992 г. продават в Унгария.

Днес за фирмата работят 7000 души. Оборотът за 2009 е 3,268 млрд. евро, а годишно се продават близо 4 млрд. кутийки. По света се спори кой е по-известният човек от Щайермарк - Матешиц или Арнолд Шварценегер.

1,4 млрд. евро за реклама
Учудващо е как успяват да поддържат имиджа на марката. Има много страни, където "Ред Бул" е забранен за продажба или се налага да му променят съставките - Франция, Дания, Норвегия, Канада. Хората се оплакват, че ако пият повече, им се вие свят, гади им се или ги боли главата. А при снимки на реклами за "Ред Бул" загинаха двама екстремни спортисти.

Матешиц обаче обича да казва, че "Ред Бул" означава творчество, иновации, уникалност и ако щете, приключенски дух и готовност за риск". Наистина, когато чуе "Ред Бул", никой не си помисля за проблеми със здравето или лош късмет. Причината е, че на Матешиц маркетингът му е ясен и често му идва вдъхновението. А и малцина предприемачи извличат толкова голяма полза от спортното спонсорство. Той помага на повече от 600 състезатели, най-вече в екстремните спортове. За реклама харчи 1,4 млрд. евро годишно. Освен това има два наистина големи проекта.

Проект №1 - Формура 1. Тук успехът вече е факт. "Ред Бул" спонсорира Заубер от средата на 90-те години. През 2005 си направи собствен отбор, година по-късно последва още един - Скудерия Торо Росо. Което пак си е Ред Бул, но на италиански. И почти веднага на Матешиц пак му светна. Той видя мегаталанта в един млад немец на име Себастиан Фетел и го спонсорира, защото мегаталантът имаше две любими напитки - сок от ябълка и "Ред Бул".

Отборът се развиваше добре, Фетел още по-добре. През 2009 г. Матешиц събра двете неща и вече имаше един много добър и много луд пилот в най-добрата кола. Наградата: през 2010 спе-чели двете титли - при конструкторите и при пилотите.

На мач в Маркранщет
По проект №2 все още се работи. Той е в единствения по-популярен от Формула 1 спорт - футбола. В него хер Матешиц плете собствена мрежа от клубове. През 2005 взе Аустрия (Залцбург) и го прекръсти на Ред Бул, през 2006 - Ню Йорк Метростарс, през 2007 аматьорски клуб от Бразилия.

Но те почти не допринасят за имиджа на марката. Въпреки многото титли в Австрия и наемането на треньори като Джовани Трапатони, Лотар Матеус и Хууб Стевенс, Ред Бул (Залцбург) не може да влезе в Шампионската лига. Последно се провали през 2009 срещу Апоел (Тел Авив) и отиде да играе в Лига Европа с Левски.
Твърде малко за бизнесмен като Матешиц.

Затова той опита да купи голям отбор от Германия. Законът обаче не го позволява и се наложи да създаде нов клуб. Взе лиценза на петодивизионния Маркранщет (град близо до Лайпциг с 15 000 жители) и започна от пета дивизия. Не му разрешиха да го преименува на Ред Бул (Лайпциг) и го кръсти Разенбалщпорт (Лайпциг). РБ като Ред Бул.

Целта е същата - успех. Разенбалшпорт (Лайпциг) трябва бързо да се изкачи на върха в Германия. Не всички са очаровани. На първия мач няколко фенове донесоха един кръст и символично погребаха футбола. Нищо ново - навсякъде мразят богатите.
Но богатите си вървят по план. Купуват известни играчи от горните групи, говори се, че преговарят за треньор с шампиона на Германия Феликс Магат. Засега са в четвърта дивизия, но ако всичко върви както трябва, до 6 години в Бундеслигата ще има отбор от Маркранщет. Може би финалът на Шампионската лига през 2015 г. ще е Разенбал шпорт срещу някакъв отбор на Жозе
Моуриньо.

Кой ще победи?
Алонсо знае - накрая винаги печелят немците.
 

Карлос Сайнц ще кара за "Уилямс" на тестовете в Абу Даби

Испанският пилот ще започне да работи отрано с бъдещия си отбор във Формула 1

Монако преподписа договора си с Формула 1

Емблематичното състезание за Голямата награда на Монако ще остане в календара на Формула 1 поне до 2031 година

Чеко Перес отхвърлил две оферти, за да остане в Ред Бул

Мексиканецът ще кара за австрийския тим и през 2025 година

Люис Хамилтън: Михаел Шумахер е вдъхновение за младите пилоти

Вижте какво още каза 7-кратният световен шампион във Формула 1

Директор във Формула 1 напусна

Нилс Витих ще бъде заместен от Руи Маркес още за Гран при на Лас Вегас

Льоклер сменя двигателя си за Лас Вегас?

Монегаскът може да получи наказание в Син Сити

Пилотите от Формула 1 искат ФИА да ги третира като възрастни

Те също така посъветваха президента на организацията Мохамед Бен Сулайем да внимава със собствения си език

Васьор иска много точки за Ферари във Вегас

Шефът на Скудерията се цели в конструкторската титла

Никола Цолов стана член на академията на Ред Бул

Пилотът във Формула 3 е първият българин в програмата за развитие на млади таланти