1. Novsport
  2. Формула 1
  3. Откривателят на Фетел и Шумахер: Себ ще е силен още 10 години

Откривателят на Фетел и Шумахер: Себ ще е силен още 10 години

Основната разлика между него и Михаел е семейството

Откривателят на Фетел и Шумахер: Себ ще е силен още 10 години

"Неговата най-силна черта е упоритостта, точно като на Михаел Шумахер". Думите са по адрес на новия световен шампион във Формула 1 Себастиан Фетел.

Казва ги Герхард Ноак, който откри и възпита както Фетел, така и Шумахер. Затова той не е получил никакви пари, но и не иска.


- Господин Ноак, гледахте ли триумфа на Фетел в неделя?
- Разбира се. Бях в хотела, защото имах една среща. След това обаче си позволих да пресуша минибара от радост.

- Успяхте ли да говорите вече с Фетел?
- Не, но успяхме да разменим няколко есемеса, а и говорих с родителите му. Когато мине целия шум около него, тогава ще говорим спокойно. Ние и без това ще се видим на 27 ноември на състезанието Race of Champions в Дюселдорф и тогава ще си направим празненство за победата.

- Приехте ли неговата победа и като своя лична? Вие сте открили таланта на Фетел още като дете на картинг пистата в Керпен.
- Да, със сигурност. Наистина отделих много време и положих много усилия. Десет години се опитвах да му покажа правилния път. Старах се във всеки един момент да бъда подходящият човек до него. През 1997 г. успях да изпълня обещанието си да прекарвам повече време със Себастиан. Когато работиш упорито, рано или кьсно идва моментът, когато си казваш: Да, наистина целият труд си заслужава. Успехът е най-важното нещо, което човек може да спечели.

- Кога разбрахте, че пред вас стои бъдещият шампион на Формула 1?
- Кьм края на 1997 г. вече бях сигурен, че той ще бъде шампион след Михаел Шумахер. Себастиан има много общи черти с Михаел. По това време Михаел беше идол за всеки млад картинг пилот, включително и за Себастиан. Това допълнително ме убеди, че той ще стане шампион един ден.

- Как може човек да разпознае големия талант?
- Трудно е да се каже. По-скоро нещата опират до усет. Човек трябва дълго време да следи един младеж, да го гледа как работи и как се развива. Днес се търси много повече от добро каране. Важен е вече и външният вид, дали може да привлече спонсори. В тези условия Себастиан се вписва много добре. Точно като Михаел той знае как да реагира във всяка ситуация, в която други биха се провалили.

- Какво отличава Фетел от останалите?
- Според мен разликата е в семейството. Майка му, баща му, сестра му са на всяко сьстезание. Той не е живял в хотел, а в каравана и това прави огромно впечатление на едно малко момче. Себастиан никога не се е отлъчвал от семейството, а и те винаги са били до него. Той е един любящ и забавен младеж, който може да се разбира много добре с всички.

- Опитвал ли се е Шумахер някога да помага на Фетел?
- Не. Шумахер никога не е правил нищо кой знае какво за Фетел. Те се познават, разбира се, но Фетел за жалост никога не е получавал помощ от Михаел. Когато Себастиан се учеше, Михаел все още беше на върха на кариерата си и имаше прекалено много работа. Доколкото помня, веднъж дойде на едно картинг състезание, но наистина нямаше много време, за да се грижи за подрастващите състезатели. Тяхните взаимоотношения се изградиха благодарение на Ред Бул.

- Успяхте ли да се възползвате от вашите открития?
- Да, ние сме осемкратни световни шампиони.

- Освен тази идеалистична отплата?
- Никога не сьм получавал финансови облаги, ако това имате предвид. Не съм взимал пари. Не исках тогава да взимам, не искам и сега. Това би било бизнес, което не ме прави щастлив. Наистина не очаквам нищо в замяна.

- Някой би ви обвинил, че сте престъпник?
- Да, не всеки може да го разбере. Когато при мен дойде едно момче, аз го питам: Защо искаш да станеш пилот във Формула 1? Като ми отговори: Защото там се печелят много пари, това е грешно. Нито Михаел, нито Себастиан започнаха да се занимават с Формула 1 заради парите. Себастиан никога не е мислил за това дали може да печели много пари от моторни спортове. Той искаше да печели състезания. Михаел беше същият в по-младите си години. Това, че някога могат да печелят много пари, не ги интересуваше.

- Говори се, че Ред Бул са ви отделили от Фетел с помощта на закона...
- Не, това не е вярно. Никога не съм се опитвал да бъда мениджър на Фетел, а по-скоро като съветник. Ред Бул беше един от първите ни спонсори, а в началото има нужда от много инвестиции. В един момент аз нямаше как да му предложа това, което може Ред Бул. След това му казах: Постъпваш правилно. Във Формула 3 един състезател може да прави не повече от 750 000 евро на сезон. И в края на краищата този, който дава парите, иска да участва във взимането на решението. Не е вярно обаче, че са ме отделили от него. Ние продължаваме да поддържаме контакт и имаме много добри отношения.

- А не може ли да получите нещо за благодарност?
- Всички хора ме питат: Защо не печелиш милиони. Целият свят е ориентиран към парите, но за мен най-важен е успехът. Добре, в Себастиан инвестирах много и ако върна времето назад и не го направя отново, вече щях да съм се пенсионирал. Аз обаче изкарвам достатъчно пари и не ми трябва още някой, който да печели за мен. Един мениджър обаче може и много да навреди. Такъв е примерът с Нико Хюлкенберг. Ако Вили Вебер беше намерил подходящ спонсор, сега Нико нямаше да се лута.

- Кога да очакваме новия Фетел?
- Този има поне още 10 години.

Интервю на Кристиан Хьонике, предод - "7 дни спорт"

Карлос Сайнц ще кара за "Уилямс" на тестовете в Абу Даби

Испанският пилот ще започне да работи отрано с бъдещия си отбор във Формула 1

Монако преподписа договора си с Формула 1

Емблематичното състезание за Голямата награда на Монако ще остане в календара на Формула 1 поне до 2031 година

Чеко Перес отхвърлил две оферти, за да остане в Ред Бул

Мексиканецът ще кара за австрийския тим и през 2025 година

Люис Хамилтън: Михаел Шумахер е вдъхновение за младите пилоти

Вижте какво още каза 7-кратният световен шампион във Формула 1

Директор във Формула 1 напусна

Нилс Витих ще бъде заместен от Руи Маркес още за Гран при на Лас Вегас

Льоклер сменя двигателя си за Лас Вегас?

Монегаскът може да получи наказание в Син Сити

Пилотите от Формула 1 искат ФИА да ги третира като възрастни

Те също така посъветваха президента на организацията Мохамед Бен Сулайем да внимава със собствения си език

Васьор иска много точки за Ферари във Вегас

Шефът на Скудерията се цели в конструкторската титла

Никола Цолов стана член на академията на Ред Бул

Пилотът във Формула 3 е първият българин в програмата за развитие на млади таланти