Международната автомобилна федерация (ФИА) отново беше забъркана в скандал. Пред няколко седмици, след проведен конкурс с много кандидати, ФИА включи в шампионата през 2010 година три нови тима - USF1, Кампос и Манор. Сега обаче става ясно, че само тези екипи, които са изявили желание да ползват двигатели на Косуърт са получили одобрение от ФИА, за сметка на по-известни и реномирани имена като Лола, Лотус, Продрайв и др. Изборът на 3-те нови участника за сезон 2010 стана след внимателен подбор на ФИА, като детайлите относно селекцията и начините за допускане до Формула 1 не станаха известни. Според медиите на Острова, част от отхвърлените заявки са били на отбори, които са изявили желание да карат с двигатели на Рено, Мерцедес или Ферари. Точно тогава обаче, войната между автомобилните производители и ФОТА беше в разгара си и логично ФИА не е искала още тимове с мотори на големите производители. Както е известо, пред няколко месеца ФИА въведе конкурс, след като увеличи местата във Формула 1 от 20 на 26. Преди време от ФИА разкриха, че са получили 15 заявки за участие за сезон 2010 от нови отбори за Формула 1.
"Казаха ни, че ако искаме да участваме във Формула 1 през 2010 година, трябва да подпишем тригодишен договор с Косуърт", признава шеф на един от неодобрените кандидати.
"Имах възможност да сключа сделка с Ферари, Мерцедес или Рено, но ми намекнаха много ясно, че трябва да имам двигател на Косуърт", признава бос от друг отхвърлен екип.
"Всички кандидати за 2010 година бяха избирани по политически критерии, а не по спортни", заявява друг кандидат.
От ФИА косвено потвърдиха новината, че са държали във Формула 1 да има независим доставчик на двигатели, който да няма нищо общо със сегашните концерни състезаващи се в шампионата. "В противен случай цялата стартова решетка ще бъде зависима от големите концерни и ще се разчита само на тяхната милост. Така всички трябваше да искат разрешение за участие само от тях", казва говорител на ФИА.
От Косуърт отрекоха да имат нещо общо със селекцията на ФИА. За последно двигатели на Косуърт задвижваха болиди във Формула 1 през 2006 година. Договорът на британците с трите нови отбора е за срок от три години, като агрегатите ще бъдат със стандартна спецификация и по-ниска цена.
През 2008 година, ФИА обяви, че иска във Формула 1 да има стандартни двигатели, но членовете на ФОТА твърдо се противопоставиха на тази идея. В момента агрегатите в Гран при са "замразени" и не може да извършват подобрения по тях. Въпреки сходните си характеристики, като мощност, обороти и т.н., двигателите имат минимални разлики, защото са направени от различни марки - Рено, Мерцедес, Тойота, БМВ и Ферари.