Дейвид Култард е убеден, че Роберт Кубица може да се върне във Формула 1. На пилота на Рено му предстои възстановяване от много сериозни контузии в десните ръка и крак, но шотландецът е категоричен в колонката си за ВВС, че при определени обстоятелства няма причина полякът да не продължи кариерата си в Гран при.
Кубица претърпя изключително тежка катастрофа по време на рали в Италия, след което дясната му ръка бе оперирана в продължение на 7 часа. Състоянието му се подобри значително след интервенцията, но трябва да измине около седмица преди хирурзите да разберат дали работата им е била успешна. Най-големият проблем е да се разбере дали Роберт ще възстанови функционалността на ръката си, след като лекарите трябваше да възстановяват разрязани от пробилата колата му мантинела сухожилия и кръвоносни съдове.
- Предизвикателството за него ще е да разбере какви щети са нанесли контузиите на финия контрол на двигателните умения, необходими за пилот във Формула 1 - обяснява Култард. - Силата на ръката е особено важна в болид от Гран при, в който тялото е здраво прикрепено в седалката в шасито. Истинският талант е не колко деликатен може да е състезателят с краката, а колко прецизен и каква реакция има с ръцете.
Автомобилите в Гран при имат серво, но е необходима издръжливост, за да се изкара цяла състезателна дистанция, продължава с разясненията шотландецът, който през 2011 г. ще е коментатор за английската телевизия ВВС:
- Ръцете се изморяват и при насочване към високоскоростен завой стискаш волана преди да влезеш в кривата. Не е като тест за сила, какъвто би бил приложим ако висеше над воден басейн пълен с пирани, а и тези характеристики са различни при различните хора. Аз използвах следната техника: облягах лакътя встрани на кокпита, за да го ползвам за опорна точка. След това с палеца и дланта захващах волана здраво, тъй като дори малките действия с кормилото при скорост от над 250 км/ч през завой като Пуон на Спа са безкрайно трудни. Просто вибрациите и движенията на цялата кола са толкова сериозни, че искаш само да вървиш по правилната траектория. Действа се само с газта. Управлението с волана е за средно- и нискоскоростните завои, в които е важно да усещаш автомобила и да си в състояние да повлияеш с тези малки действия. Буквално държиш колата с ръцете си, насочваш я с тях и усещането за натоварване е от значение - то показва как вървиш. Ако попаднеш върху масло, всичко олеква за секунди и още преди колата да е започнала да се завърта, започваш да коригираш.
Пръстите на ръцете и чувствителността им са важни при управлението на всички функции, разположени върху волана и контролирани чрез множество бутони, планки и т.н. През предстоящия сезон работата на състезателите ще е още по-натоварена заради връщането на KERS и системата за движение на горния елемент на задното крило. Дейвид Култард обаче е категоричен, че Кубица може да се справи, стига състоянието на ръката му да го позволява:
- Ако Роберт е в състояние да прилага достатъчно сила с горната част на тялото си, да запази нормални движенията, сигурен съм, че ще се върне в състезателен автомобил и ще се справи прекрасно. Ще му е нужна сериозна отдаденост, но той вече е доказал, че притежава това качество. Фактът, че е първият пилот от Полша, пробил в F1, говори много. Направил е множество жертви, за да стигне дотам, където е. Но завръщането му зависи от функционалността на ръката. И ако има силата, то не виждам причина да не се състезава отново, защото останалата част от ръката са кости и мускули. А Роберт е уважаван от колегите си и харесван в падока - за разлика от други пилоти, които получават уважение, но са уважавани от малцина.
Култард отбелязва още, че до момента полякът е спечелил само една надпревара в Гран при, но общото мнение е, че се нарежда до петте шампиони на грида - Фернандо Алонсо, Дженсън Бътън, Люис Хамилтън,