1. Novsport
  2. Формула 1
  3. Какви видове моторни масла ползват във Формула 1?

Какви видове моторни масла ползват във Формула 1?

Вижте подробности

Какви видове моторни масла ползват във Формула 1?

Във Формула 1 често някой детайл е в основата на победата на един пилот или отбор, или съответно на друг. Безспорно от изключително важно значение е и какви моторни масла ползват болидите. Затова нека се опитаме да разкрием какви видове масла има? 

Синтетично масло

Синтетичното моторно масло се произвежда в лаборатории, използвайки петрол и други химични компоненти. Моторното масло и компонентите, съставляващи формулата, преминават през няколко теста и модификации, докато достигнат резултата за идеалното смазване на двигателя. Благодарение на химическите активни вещества, които първоначално се смесват с петрол, синтетичното моторно масло става по-равномерно и издържа по-дълго сред другите. С по-равномерен химичен състав синтетичното моторно масло е най-подходящият вариант. Въпреки че е по-скъпо моторно масло, този тип смазва двигателя на автомобила по-добре, издържа по-дълго, предотвратява образуването на утайки и е много по-устойчив на окисляване.

Полусинтетично масло

Полусинтетичното масло се основава на минерални базови моторни масла с много ограничена смес от синтетични масла. Това не е най-доброто двигателно масло на пазара, но се стреми да обедини най-добрите свойства, открити както в минералното, така и в синтетичното масло. Полусинтетичното масло се представя по-добре и се счита за по-добро от минералните моторни масла. Като част от своята синтетична формула, този вид моторно масло вече има по-голяма трайност и има междинна цена на пазара.

Минерално масло

Минералното моторно масло е получено единствено от петрол, който днес се счита за най-малко подходящият вариант за смазочно масло, намерен на пазара. Въпреки че е най-достъпното масло на пазара, то се състои от неравномерни молекули и този състав в крайна сметка причинява някои дългосрочни щети на частите на двигателя. Минералното моторно масло естествено не е добро и се нуждае от някои синтетични добавки, за да подобри качеството си. Добавките, които се смесват в минералното масло, са краткотрайни добавки и това прави този вид с по-кратък срок на годност.

Класификация на моторните масла

Смазочните моторни масла могат да бъдат от животински или растителен произход, петролни производни (минерални масла) или лабораторно произведени (синтетични масла), а също така могат да се състоят от смес от два или повече вида (комбинирани масла). Смазочното масло може да се формулира само с базови моторни масла (чисто минерално масло) или агрегати и добавки. Първоначално смазването се извършва с чисто минерално масло до откриването на добавки.

Моторните масла са класифицирани по три стандарта: SAE, API и ASTM.

SAE: Асоциацията на автомобилните инженери дефинира класификацията на смазката според нуждите, обикновено свързана с вискозитета на моторното масло.

API: В класирането API означава степента на сериозност, че маслото може да работи. Това е основно класификацията на технологиите, използвани при разработването на петрол. Тоест през годините петролните индустрии подобряват смесите си и актуализират формулите, използвани на пазара, за да направят композиция с по-високо качество. Сред тези промени някои бяха направени за по-добро почистване на двигателя, други за по-добрата му работа.

Когато се съмнявате коя смазка да използвате в автомобила си, опитайте се да изберете тази с най-високата категория.

Например, ако имате съмнения между категория масло SJ и друга SM, изберете тази между последните букви в азбуката, която в този случай би била категорията масло SM. Последните букви от азбуката обикновено показват по-добро качество на маслото. Класификацията на API е много прост начин да се посочи дали маслото е по-актуален или по-стар състав и ако е така, по-добър или по-лош.

ASTM: Американско дружество за изпитване на материали - Определя методите на тестовете и границите на производителност на моторните масла.

Ландо Норис: Верстапен знае, че сбърка

"Той знае какво може и какво не може да прави, както и къде са границите", смята британецът

Лоусън: Във Формула 1 не търся приятели

Пилотът на РБ коментира враждата си със Серхио Перес

Никола Цолов ще участва на финала на любителския шампионат във Варна

Младата надежда в моторния спорт ще раздаде автографи, а най-запалените привърженици ще могат да направят тренировка на пистата

Ред Бул взима сензация от Уилямс за следващия сезон?

Младият Франко Колапинто впечатли всички с таланта си

Волф смята, че наказанията на Макс ще възпитат и останалите пилоти

Нидерландецът получи 20 секунди наказание в Мексико след грубата си защита

Верстапен рискува наказание за Бразилия

Нидерландецът скоро ще трябва да смени двигателя си

Чеко Перес може да бъде уволнен още преди края на сезона

Шефът на Ред Бул остана разочарован от мексиканеца след домашното му състезание

Сайнц не изпусна първото място в Мексико с доминантно каране

Испанецът спечели второто си състезание за сезона пред Ландо Норис и Шарл Леклер

Карлос Сайнц тръгва първи в ГП на Мексико

Пилотът на "Ферари" с първи полпозишън от над година насам, вижте стартовата решетка