Кими Райконен спечели Гран при на САЩ. Пилотът на Ферари финишира пред Макс Верстапен (Ред Бул) и Люис Хамилтън. Битката на състезателя на Мерцедес със Себастиан Фетел за пета титла в Гран при ще продължи в следващите стартове от първенството.
Макс Верстапен смени скоростна кутия преди състезанието, което означаваше наказание пет места назад на грида и той се оказа съвсем в дъното на стартовата решетка. Само пилотите на Торо Росо бяха зад него.
В Мерцедес пък смениха водните помпи в автомобилите на Люис Хамилтън и Валтери Ботас вследствие на теч в болида на финландеца. Според данните на екипа същия проблем можел да сполети и англичанина, така че бе взета предохранителна мярка.
Времето бе съвсем различно в неделния ден – слънчево и спокойно. Температурата на въздуха достигна 20 градуса, тази на пистата – 29-30.
Кими Райконен поведе след старта, Люис Хамилтън зае втората позиция. Ботас бе трети, а Себастиан Фетел атакува Даниел Рикиардо. Двамата се удариха и Ферари-то се завъртя.
По-назад Шарл Льоклер и Ромен Грожан се докоснаха, а точно зад тях се сбутаха Ланс Строл и Фернандо Алонсо – за огромно недоволство на испанския пилот на Макларън. Състезателят на Уилямс получи наказание преминаване през бокса. Алонсо обаче отпадна от надпреварата, както и Грожан (със счупено окачване).
От Мерцедес моментално съобщиха на Хамилтън за случилото се с Фетел и че германецът е отишъл много назад в колоната. Немският пилот бе 14-и след инцидента, докато Верстапен от 18-и бе девети в третия тур. Рейс контролът съобщи, че разследва сблъсъка между Рикиардо и Фетел, докато Райконен попита дали дясна задна гума е наред, тъй като колата му е нестабилна. От бокса не видяха никакви тревожни знаци. На Люис пък бе казано, че може да атакува финландския състезател на Ферари.
Стюардите решиха да не предприемат по-нататъшни действия по отношение на инцидента между Рикиардо и Фетел. Австралиецът спря с повреда в 9-ия тур от състезанието.
В 10-ата обиколка Райконен бе на почти секунда пред Хамилтън в режим на виртуален сейфти кар. Ботас вървеше на почти 7 секунди зад съотборника си, а Верстапен вече бе четвърти. Нико Хюлкенберг заемаше петата позиция пред Фетел, Карлос Сайнц, Естебан Окон, Серхио Перес, Кевин Магнусен.
В този момент Хамилтън последва инструкциите от бокса, влезе в пита и смени гумите си – сложи софт. При излизането си англичанинът бе трети. От Ферари казаха на Райконен, че Хамилтън вероятно е с две спирания в бокса. Ботас пък получи съобщение на каква разлика е съотборникът му зад него. Разликата между Кими и Люис пък бе 7,3 – 7,8 сек.
От Мерцедес инструктираха Ботас, че биха искали да пропусне Хамилтън в първи завой, което бързо се случи и британецът зае отново второто място. В 15-ия тур от Гран при на САЩ Райконен продължаваше да води пред Хамилтън (+3,099 сек), Ботас, Верстапен и стигналия петата позиция Фетел.
Люис настигна Райконен и финландецът се обади на тима си с репликата: „Не мога да го удържа зад себе си.” Англичанинът внимателно прецени ситуацията и се доближи максимално до съперника си. В 20-ата обиколка атакува, но Кими опази лидерството преди да влезе в бокса.
Финландецът сложи софт и се върна пети в колоната.
Следващият пилот в бокса бе Верстапен, като той сложи суперсофт. Ботас също мина през пита (взе софт). Райконен получи съобщение, че се бори с Хамилтън и отговорът му бе най-бърза обиколка. Финландецът настигна и задмина съотборника си, който още не бе спирал в бокса.
Верстапен успя да мине пред Ботас при питовете и скоро настигна Фетел. В 27-ата обиколка германецът получи съобщение по радиото, че е време за неговия бокс. Спирането трая 3,2 сек - имаше известно забавяне - и той бе пети при връщането си на трасето.
Верстапен се оплака от спирачките си. От Ферари казаха на Фетел, че времената на Хамилтън предполагат ниско износване на гумите. Разликата между англичанина и Райконен бе намаляла с около 2 секунди. Междувременно Льоклер се прибра в бокса, където и остана с повредения си автомобил.
Кими се доближи на 11,5 секунди до Хамилтън, а Верстапен бе на 4 секунди зад финландеца. Люис поиска от тима си да напомни на рейс контрола да показва сини знамена на изостаналите с обиколка пилоти.
В 37-ата обиколка Хамилтън бе за втори път в бокса, взе нов комплект софт и бе четвърти при връщането си на трасето. Той бе на почти 5 секунди зад съотборника си Ботас.
„19 обиколки до финала, Люис, сега ни трябва абсолютно всичко”, гласеше инструкцията от питуола на Мерцедес.
Британецът започна финалния стинт с рекорден тур на пистата в Остин. Съотборникът му го пропусна без проблеми в 40-ия тур и се озова на малко под 6 секунди зад Верстапен. Райконен на свой ред изрази недоволството си от изостанали пилоти. В 44-ата обиколка Хамилтън бе на 3,4 сек зад Макс.
10 тура преди финала Хамилтън бе на под 2 секунди зад Верстапен, а Фетел почти настигна Ботас. От Ферари бяха съобщили на германеца, че гумите на съперника му от Мерцедес са с блистъри.
„Имам чувството, че сме с грешните гуми”, каза Хамилтън по радиото, докато разликата между него и Верстапен стана 1,1 сек.
В самия край на надпреварата Райконен бе на 1,3 сек пред Макс, а Люис се движеше на под секунда от пилота на Ред Бул. В предпоследния тур Хамилтън атакува Верстапен, но холандецът удържа позицията си. Фетел обаче успя да изпревари Ботас и взе четвъртата позиция.
КЛАСИРАНЕ ПРИ ПИЛОТИТЕ
КЛАСИРАНЕ ПРИ ОТБОРИТЕ