Световният шампионат на Формула 1 се придвижва към втория си етап за сезона. Градското трасе „Албърт Парк” през следващите три дни ще е дом на конвоя от 24 болида, които вече започнаха да „търкат” гуми по улиците на Мелбърн.
Променливите характеристики на слабоизползваното през годината трасе заедно с динамичния характер на местния климат обещават да направят състезанието в Австралия повече от вълнуващо и хаотично. След днешните свободни тренировки квалификациите стартират в събота от 8:00 ч. българско време. Стартът на състезанието ще бъде даден в 9:00 ч. на следващия ден.
Състезанието
Дължина на обик.:
|
5.303 км
|
Направление:
|
По часовниковата стрелка
|
Завои:
|
16 завоя
|
Най-дълга права:
|
735 м
|
Състезателни обиколки:
|
58
|
Състезателна дистанция:
|
307.574 км
|
Максимална скорост:
|
305 км/ч
|
Средна скорост:
|
225 км/ч
|
Смяна на предавки:
|
60/обиколка
|
Износване на гуми:
|
Високо
|
Вид разполагаеми гуми:
|
Твърди/Меки
|
Износване на спирачна с-ма:
|
Високо
|
Ниво на притскателни сили:
|
Високо
|
Най-бърза обик.:
|
М. Шумахер - Ferrari - 1:24.125 (2004)
|
Водачите – Ред Бул, Ферари, Макларън и Мерцедес
През 2002 година Марк Уебър стана първият и единствен до този момент австралиец, който е печелил точки в родното си Гран при, когато се класира пети с Минарди. Сега Уебър пилотира един от най-бързите болиди на стартовата решетка и определено ще се стреми да стане първият в историята австралиец, печелил родното Гран при.
Неговият съотборник Себастиян Фетел ще използва същия двигател, с който се състезава в Бахрейн. В арабското емирство талантливият пилот сдаде първото място, след като бе предаден от дефектна свещ. Фетел и инженерите му са уверени, че са отстранили всички двигателни проблеми. Преди първото си излизане на пистата този уикенд пилотът заяви, че харесва трасето и е амбициран да повтори доброто си представяне от миналата година.
Въпреки че спечели първия старт в Бахрейн Фернандо Алонсо от Ферари побърза да омаловажи шансовете си в Мелбърн. „Има четири отбора и осем състезателя, които ще претендират за победата”, заяви Алонсо. Ферари имаше известни проблеми с прегряване и завишена консумация на гориво, но проблемите настрана от Скудерията са доволни с качествата на болида си. В момента тимът от Маранело е заобиколен от слухове за разработка на изцяло нов дифузьор, който ще бъде проектиран от дизайнера Джузепе Ацолини. Специалистът в по компютърна флуидна динамика доскоро бе работил с Тойота.
В тима на Макларън, който щурмува подиума в Бахрейн с Люис Хамилтън, очакват добро състезание. Тийм-шефът Мартин Уитмарш разкри, че в Мелбърн отборът от Уокинг пристига в Австралия с някои дребни подобрения по МР4-25. Настоящият шампион Дженсън Бътън заяви, че за разлика от Бахрейн „Албърт Парк” подхожда далеч повече на характеристиките на болида. „Контрастът е доста голям. Няма остри и бавни завои, а за сметка на това бързите виражи изобилстват. Тази конфигурация ни подхожда далеч повече”.
Михаел Шумахер е в Мелбърн от миналата седмица. Пилотът на Мерцедес прекара цялото време в подготовка и аклиматизция към времето в Австралия. Шуми, който е печелил състезанието четири пъти, сподели че Мелбърн винаги е бил един от най-важните моменти от сезона.
Нико Розберг, който финишира пред именития си съотборник в Бахрейн е сигурен, че ще успее да спечели точки и тук. Той вече има подиум в Австралия – трето място през 2008 г. и вече е привикнал към недозавиването на драстично по-тежките болиди в сравнение с миналите сезони.
Другите
Уилямс идва в Австралия с подобрена машина. Нико Хюлкенберг не е пилотирал в Мелбърн, но разполага с тренировъчно време в симулатора. Торо Росо докара и двата си болида до финала в Бахрейн. Себастиен Буеми и Хайме Алгершуари също тренираха в симулатор за да привикнат с особеностите на пистата.
Основната цел на Рено ще бъде да вкара Роберт Кубица и Виталий Петров в третата квалификационна сесия, а оттам и да увеличи шансовете им за класиране в зоната на точките.
БМВ – Заубер пристигна в Австралия като първият екип, който ще представи своята интерпретация на въздушната система, която Макларън използва за задвижване на задното си антикрило*. За тима състезанието до голяма степен ще е неизвестна, поради слабата запознатост на състезателите с иновативната аеродинамична система.
*Поради забраната за използване на електрически и хидравлични системи за промяна ъгъла на атака на предните и задни антикрила тимът на Макларън първи приложи простата, но същевременно иновативна, система за задвижване на задния си спойлер. Посредством въздухопровод, чиито вход е разположен в предната част на болида и използване на коляното или ръката си пилотът може да ограничава или засилва концентриран поток от въздух към задното антикрило. При засилване налягането на въпросната струя с притваряне на въдухопровода потокът се използва за задвижване на крилото.
Новите
Върджин, Испания и Лотус изпитаха проблеми с хидравликата на трансмисиите си, която е разработка на XTrac. Върджин реши да конструира собствена скоростна кутия, но все още ще използват оригиналната такава. В предишния кръг Лотус се представи най-успешно от новобранците, след като до финала единствено успя да се добере Хейки Ковалайнен.
Четирите болида на Върджин и Испания успяха да навъртят общо 36 състезателни обиколки (общата състезателна дължина в Бахрейн бе 49 обиколки).