Земята гори. В Северна Африка падат бомби, в Япония броят жертвите на опустошителното земетресение и измерват радиацията след аварията в АЕЦ Фукушима 1.
Животът на планетата тече със страшен ритъм. Никой не знае какво ще стане утре. Плановете се провалят, бъдещето изглежда безкрайно далеч.
Настъпиха промени и в календара на Формула 1 - този привидно устойчив и независим свят с много пари, бързи коли и красиви жени. Първият старт за сезон 2011 трябваше да бъде в Бахрейн на 13 март. Отмениха го за месец октомври. Ако котка не му мине път, керванът ще стартира тази неделя в Мелбърн
Няма фалирали отбори, грандиозни завръщания или големи промени. На старта ще застанат горе-долу същите пилоти, които започнаха сезон 2010.
Промените
Колите обаче са много различни. Има и промени в правилата. Двойните дифузьори, системата F-duct и подвижните предни крила са в историята. Тези елементи трябваше да осигурят по-големи възможности за изпреварване, но пилотите не ги харесваха и рядко ги използваха. Замразена миналата година, системата за възвръщане на кинетичната енергия (КЕРС) ще бъде монтирана отново в колите.
С нея ФИА иска да представи Формула 1 като пионер на зелените технологии. Тази година подвижни ще бъдат задните крила, но на този етап изглежда, че съдбата им ще бъде същата като на предните. С нововъведенията експертите очакват състезанията да бъдат по-скоро тактически надигравания, отколкото вълнуващи гонки. Революционният ауспух, който бе представен от Рено на предсезонните тестове, веднага бе копиран от останалите отбори. Според шефа на Мерцедес GP Рос Браун аеродинамичният елемент ще окаже още по-голямо влияние от двойния дифузьор преди две години.
“Пирели” – четири пъти в бокса
Ерата “Бриджстоун” приключи и от тази година гумите за Формула 1 ще доставя италианската компания “Пирели”. Пилотите вече започнаха да се оплакват. Едно е ясно – новите гуми се разрушават много по-бързо от старите. Това е умишлено, подчертават производителите. Тъкмо този момент може да направи надпреварите през 2011 г. интересни. В предсезонните тестове някои пилоти заявиха, че със супермеките гуми изкарват по три обиколки, а с меките - по осем. В някои състезания може да се наложат по четири спирания в бокса, което ще изглежда съвсем различно от скуката миналата година след забраната за презареждане с гориво.
Така на Бърни Екълстоун няма да му се наложи да мокри пистите. Предимство ще имат пилотите тип “Ален Прост”, които карат чисто и не особено агресивно. Т.е. “Пирели” работи за Дженсън Бътън.
Завръщане прави и правилото 107%. Така бавните коли изобщо няма да стартират, ако изостанат на повече от 5-6 секунди след лидерите в първата квалификационна сесия. Ферари, чийто президент Лука ди Монтедземоло бе основният критик на слабите отбори, има още един повод за радост – забраната за отборни заповеди е премахната, тъй като няма как да бъде налагана ефективно.
Освен това вече е позволено на пилота само веднъж да засича преследваща го кола при борба за позиция. Така маневри като тази на Михаел Шумахер срещу Рубенс Баричело от Гран при на Унгария миналата година вече ще се наказват.
Биковете
Ред Бул и Себастиан Фетел са основните фаворити за титлите при конструкторите и пилотите. Младият германец е безспорният №1 на Червените бикове. Марк Уебър обаче със сигурност ще се опита да предизвика Бейби Шуми и няма да работи с удоволствие за славата на съотборника си. Големият въпрос е дали геният на британския инженер Ейдриън Нюи няма да си даде почивен ден след две фантастични коли, създадени от него в последните два сезона. Това му се случи веднъж след двете титли на Мика Хакинен в края на 90-те години. Дали пък Биковете отново няма да отстъпят първото място на Ферари?
Кончетата
Последните години Ферари е в криза. След ерата на Михаел Шумахер скудерията не успява да установи доминация в кралските гонки. Привличането на Фернандо Алонсо не донесе титла още в първата година, но така беше и с Шумахер. Отборната сила на италианците е несъмнена. Въпреки огромното превъзходство на колата на Ред Бул миналата година Алонсо бе провален единствено от сбъркана стратегия на финала на сезона в Абу Даби. Сега хората от Маранело са готови за реванш. Маса отново ще е помощник, а Ферари са доказали, че имат огромен потенциал за развитие на колата дори ако сезонът не започне тържествено.
Британците
Макларън този път са аутсайдери сред фаворитите. Британците са неубедителни в предсезонния период, а Хамилтън и Бътън обясняват, че колата им не е много добра, но е рано да я критикуват. Бътън се оплаква от баланса, а Хамилтън очаква проблемите да се оправят с времето. И двамата знаят какво е шампионска кола и са единодушни, че MP4-26 не е такава. Болидът не изглежда много надежден, а пилотите не успяха да навъртят сериозен километраж на тестовете.
Шумахер
След последните тестове в Барселона настроението в Мерцедес е приповдигнато. Ръководството на тима и двамата пилоти са сигурни, че ще играят много по-сериозна роля, отколкото миналата година. Михаел Шумахер открито признава, че се цели в осма титла. Нико Розберг пък възнамерява да води вътрешна битка, за да бетонира предимството си в тима пред именития си съотборник.
Останалите
Големият липсващ тази година е Роберт Кубица. Полският пилот на Лотус Рено катастрофира тежко на рали в Италия и се размина на косъм със смъртта. Тимът привлече на негово място опитния Ник Хайдфелд. Германецът обаче не е толкова бърз и агресивен и едва ли ще го замести подобаващо. В края на миналия сезон Виталий Петров успя да докаже, че освен платежоспособен баща има и други качества с ролята, която изигра в борбата за титлата между Алонсо и пилотите на Ред Бул. Без поляка обаче тимът няма да е способен да се намеси в борбата на големите. Истинската битка на отбора очевидно ще е за името със стария Лотус. Останалите екипи ще водят битка за местата в средата и края на класирането и ще обучават пилоти. Този сезон в кралските гонки ще дебютират петима новобранци, като повечето от тях намериха място в отборите вследствие на спонсорски договори на малките тимове. Успех за тях ще е да стартират поне в някои от състезанията.
Преди старта
Какво ще се случва в челото пък резюмира най-точно Фернандо Алонсо. “Както обикновено, най-бързата и надеждна кола ще спечели шампионата. Добрата стратегия може да ти донесе победа в едно или две състезания и това е важно, но сезонът е дълъг и основната работа на всички ще е да направят най-добрия автомобил”, заключи испанецът. Почти сигурно е, че класирането във Формула 1 в края на сезона ще е 1. Ф... Дали това ще е Фетел, или Ферари, предстои да разберем.