1. Novsport
  2. Формула 1
  3. Фелипе Маса: Имам късмет, че съм жив

Фелипе Маса: Имам късмет, че съм жив

Катастрофата не ме промени, готов съм за шампион, признава пилотът на Ферари

Фелипе Маса: Имам късмет, че съм жив

Последният сезон във Формула 1 бе ужасен за Фелипе Маса. Бразилецът не записа нито една победа, а в края на юли катастрофира тежко в квалификациите за Гран При на Унгария. 800 грама пружина от задното окачване на болида на Рубенс Баричело удари Маса в главата, като дори имаше съмнения, че бразилецът може да загуби зрение.

Ето какво мисли Маса за изминалия сезон, за здравословното си състояние, за заместниците му във Ферари, за новия съотборник Фернандо Алонсо и за предстоящата година.

- Фелипе, ако можете да оцените здравето си в проценти - колко здрав сте в момента?
- Мисля, че 100%. Когато започнах с тренировките във фитнес залата, нямах никакви проблеми. Правя всичко, което правех и преди катастрофата, на същото ниво съм. Психически също нямам проблеми. Не виждам разлика. Хората около мен също. Всичко върви добре за момента.

- Кога започнахте да тренирате нормално?
- След втората операция. Т.е. 2 месеца след инцидента в Унгария. Месец и 3 седмици, ако трябва да бъда точен.

- Предполагам, че сегашният ви начин на живот е много по-различен от нормалния състезателен ритъм. Какво е чувството?
- Със сигурност, това бе една много дълга ваканция и имах време и за много други неща. Но не съм спирал с работата и гледах да поддържам форма. Имах повече време за семейството и съпругата ми Рафаела. След всичко, което се случи, човек трябва да погледне и добрите страни. Но, разбира се, става леко скучно, ако стоиш 1 месец и не правиш абсолютно нищо. Искаш пак да работиш.

- Сега идва голямата зимна пауза. Какви са плановете ви?
- Много картинг състезания, които да ме държат във форма (б.а. - Маса вече спечели един старт в Бразилия). Ще бъде малко по-различно, отколкото досега. Ще съм и в базата на Ферари в Маранело, за да помагам на тима. Освен това станах баща, така че ваканцията ми е изпълнена с хубави неща.

- С какво ще ви промени бащинството?
- Това, което изпитах, когато Фелипиньо се появи, беше нещо уникално. Няма нищо, което може да се сравни с това. Сега трябва да съм по-отговорен. все пак вече не съм само състезател, но съм и баща, и трябва да мисля за това.

- Каква е разликата да гледате Формула 1 като зрител?
- Разбрах какво е чувството да си от другата страна. Вкъщи със сигурност ми беше по-трудно. Гледам състезанията, като стоях на компютъра да гледам времената на всяка обиколка, представянето в отделните сектори, за да мога да съм по-близо до реалната ситуация.

- Изненадан ли сте от представянето на заместниците ви?
- Когато имаш трудна година с трудна кола, всеки пилот ще има проблеми.

- А Михаел Шумахер?
- За мен Михаел е най-невероятният пилот, който съм виждал. Той има изключителния талант да научава всичко много бързо, да бъде пред останалите и да работи с тима. И то на най-високо ниво. Разбира се, много неща са се променили след 2 г. пауза. Не защото може да изгубиш скоростта си, а защото ситуацията се променя. Има разлика между болида отпреди 2 г. и сегашния. Не мога да кажа, че той не е имал проблеми. Със сигурност не му е било леко. Лука Бадоер (б. а. - човекът, който замести Маса, след като стана ясно, че Шумахер не може) беше казал, че сегашните болиди са като компютри на колела и се различават много от колите в предишните години.

- Толкова ли е голяма разликата?
- В последните години техниката се промени много. Трябва да работим още повече на волана. Минаваме всеки завой на виртуална симулация. Имаме и КЕРС, но тя не бе трудна.

- Обявиха, че ще се завърнете още в Абу Даби, но не стана. Защо?
- Бях направил няколко теста на "Муджело" и се представих добре. Нямах състезателни обиколки обаче. Освен това се състезавах и на картинг, където също бях бърз. Всичко си беше както преди. Докторите обаче предпочетоха да изчакам до другата година. Катастрофата ми не беше нещо малко. Лечението върви различно при всеки. Затова решиха да не рискувам.

- Има 3 вида инциденти - пилотска грешка, проблем в колата и такива, които се случват веднъж на 100 години, какъвто беше вашият. Какво бе различното в Унгария?
- Не можех да направя нищо. Нямаше как да предотвратя случилото се. Трябва обаче да се радвам, че не се случи нищо по-лошо. Имах проблеми, трябваше да бъдa опериран, но де факто нищо не се промени. Често човек си задава въпроса: "Защо се случи точно на мен?", но аз имах много късмет. Каската ми помогна много, иначе можеше да се случи и най-лошото. Сега работят по засилване на сигурността, но при мен помогна само късметът. Ако пилотът направи грешка, е много по-лошо. Защото след това сам си виновен.

- Промениха ли се с нещо отношенията ви с Ферари?
- Те винаги са били фантастични. Връзката ми с тима е още по-силна. Чувстваш уважението към теб, както и че всички са приятелски настроени.

- Кое беше последното и първото нещо, което си спомняте преди и след катастрофата?
- Не помня абсолютно нищо. Изгубих съзнание и се събудих само веднъж в болницата 3 дни след катастрофата.

- Рубенс Баричело се чувстваше виновен, че пружината, която ви удари, хвръкна от неговия болид. Какво ще кажете, за да го успокоите?
- Когато му се обадих за първи път, се пошегувах и го попитах: "Защо хвърляш пружини по пътя ми?" Той не се чувстваше виновен, но беше разочарован и съжаляваше много за инцидента. Винаги е лошо, когато се случва нещо такова. С него сме големи приятели и когато видя, че се оправям, той се зарадва много.

- Партньори във Ферари са били винаги най-добрите. Михаел Шумахер, Кими Райконен, а сега идва Фернандо Алонсо. Не искате ли някой по-слаб, за да може вие да изпъкнете?
- За мен е добре, ако другият пилот е силен. Мога да кажа, че никога не съм имал лесен живот във Формула 1. Винаги другият пилот до мен е бил много силен. Все пак мисля, че съм в позиция да се боря.

- Имахте добри отношение с Шумахер и с Райконен. Сега идва Алонсо, който имаше проблеми в Макларън и се оплакваше от отбора. Очаквате ли да стане нещо подобно във Ферари?
- Не очаквам нищо такова, защото знам как е във Ферари. Най-важното е, че и двамата искаме добра кола и работим за това. На пистата обаче спортът си е спорт. Той ще се опита да е пред мен, аз също. Целта и на двама ни е титлата. Говоренето обаче не е начинът, по който можеш да я постигнеш. Това става с работа и очаквам точно това от Фернандо.

 

Верстапен: Формула 1 вече не е забавна

Световният шампион не е доволен от глобите за неприлични реплики от пилотите

Макс Верстапен иска да пропусне шоуто в Лондон

Пилотът на Ред Бул многократно е показвал, че е против лъскавите събития във Формула 1

Карлос Сайнц ще кара за "Уилямс" на тестовете в Абу Даби

Испанският пилот ще започне да работи отрано с бъдещия си отбор във Формула 1

Монако преподписа договора си с Формула 1

Емблематичното състезание за Голямата награда на Монако ще остане в календара на Формула 1 поне до 2031 година

Чеко Перес отхвърлил две оферти, за да остане в Ред Бул

Мексиканецът ще кара за австрийския тим и през 2025 година

Люис Хамилтън: Михаел Шумахер е вдъхновение за младите пилоти

Вижте какво още каза 7-кратният световен шампион във Формула 1

Директор във Формула 1 напусна

Нилс Витих ще бъде заместен от Руи Маркес още за Гран при на Лас Вегас

Льоклер сменя двигателя си за Лас Вегас?

Монегаскът може да получи наказание в Син Сити

Пилотите от Формула 1 искат ФИА да ги третира като възрастни

Те също така посъветваха президента на организацията Мохамед Бен Сулайем да внимава със собствения си език