Докато държавата се тресе от СеРеСе на СеРeСе, една от водещите медийни групи и един от водещите кабелни оператори са са се вкопчили в битка за "няколко долара повече", в която никой не иска да отстъпи нито цент.
Скрили истинските си намерения зад изкуствени фрази като "минимално увеличение на таксата", "завишени разходи за създаване на качествено съдържание", "водещ е интересът на потребителите" и "икономическите реалности по време на криза", MTG и Blizoo изкусно извиват ръцете на опонента и силно се надяват той да се предаде първи.
Възможността да не се стигне до споразумение остава реална до началото на февруари, докогато двете страни са си дали краен срок да изгладят противоречията или да скъсат с отношенията си. Последното би превърнало в реалност опасенията, че стотици хиляди български зрители могат да останат без някои от най-стойностните телевизионни продукти, които могат да бъдат гледани по родните канали. Естествено, не визирам "На кафе", "На четири очи" или "На три ракии" с Иван и Андрей, а мачовете от Премиeршип и Шампионската лига.
В какво се състои скандалът? За да излъчва програмата на дадена телевизия, всеки оператор е длъжен да плаща скромна такса за всеки свой абонат. Тази сума е предложена от телевизията и разбира се, колкото по-гледан, важен и харесван е даден канал, толкова по-висока цена може да поиска.
Дали доставчикът ще се съгласи да я плати, е друг въпрос. В настоящия случай операторът явно няма никакво желание да си бръкне в джоба, дори и това да зачеркне телевизиите за всичките му над половин милион клиенти. Вариантите за толкова кардинална позиция са два - или търсената от телевизията цена е твърде висока, или доставчикът се има за твърде важен и способен да налага свои правила.
Не вярвам някой да може да каже коя от тези две възможности стои зад спора между MTG и Blizoo и кой от тях е виновен, освен ако няма "информация от кухнята". Колкото и да ми се иска, и аз нямам такава, и ще се наложи да остана на нивото на догадките. А те започват от странния факт, че това не е първият, а най-вероятно няма и да е последният случай, в който Blizoo (преди Евроком или Кейбълтел) има проблем с телевизиите, които би трябвало да излъчва. Подобно нещо се случи преди доста време, когато Диема налагаха Диема 2 със силно присъствие на английски мачове и експериментираха с платения канал Диема Екстра.
Само за миналата година отново имаше няколко серии от неразбории - с Нова Спорт, с bTV Cinema и с каналите от групата на Viasat. Не би трябвало телевизиите да променят условията си толкова често, а и няма причина - в конкретния случай правата за мачовете от Шампионската лига и Премиeршип са закупени отдавна и няма да изтекат догодина, а и не са стартирали други чак толкова мащабни откъм бюджет предавания и програми.
Помним и случаи обаче, в които телевизиите са си признавали, че искат да вземат повече - в края на 2008 програмите на bTV спряха първо в цяла Югозападна България, а после и в отделни общини като Бургас, Враца, Видин и др. Причината се криеше в едни 2 лв. на абонат, които медията искаше да взима на месец, докато се финализира препродажбата й.
Дори да приемем, че в настоящия скандал се случва същото и все пак MTG са решили да поискат някоя стотинка отгоре заради новото хай-тек студио на Диема и декора зад Иван и Андрей, няма логика единствената реакция да е от страна на Blizoo. Конкурентните оператори също би трябвало да се възпротивят на по-високите финансови претенции на телевизиите и даже биха го направили първи не просто защото това е една не много почтена практика от страна на медиите, но и заради факта, че услугата им е по-евтина от тази на Blizoo и ще усетят по-сериозно увеличението.
А и нееднократно от медийните групи са заявявали, че предлагат еднакви условия на операторите, което изключва тезата за "надути" цени към един доставчик и "приятелски" към друг.
А онова с "условията на криза", ще ме прощавате, но вече се изтърка - в последно време кризата е най-доброто и повтаряно извинение за какво ли не. Чудя се как изваденото рамо на Базил де Карвальо още не е приписано на световния финансов колапс и ограничените финанси на родните клубове.
Но стига с догадките, по-важно от това кой е виновен и кой е започнал с извиването на ръце, и кой ще изгуби най-много от целия скандал. Ситуация като тази в момента е точно обратната на любимата на пазарните субекти win-win схема, когато всички страни печелят, колкото и когато искат, за сметка на нямащите думата клиенти.
В този случай те вече губят - губят доверие, а и зрители. В условия на активна конкуренция (виж карето) подобни ходове са обречени. Даже да се абстрахираме от противниците на пазара, в последната седмица се чуха слухове за поредна продажба на кабелния оператор, а никой не иска да купи бизнес, чиито клиенти не са доволни и стават по-малко.
Най-гадното обаче е, че колкото и да са сериозни загубите на оператора и медийната група, скандалът ще удари първо и най-силно самите зрители. На тях няма да им пука кой е прав и кой е крив, кой не може да си прави сметките и кой си ги прави без кръчмар. Просто любимите им мачове няма как да стигат до телевизора в хола.
Което е еднакво неприятно, независимо дали даваш 15 лв. за кабелна телевизия, или 45 лв. за цифрова, независимо дали живееш в Манастирски ливади, или в Лазур, независимо дали следиш мъките на Ливърпул, или се чудиш ще изпаднат ли Астън Вила.