Председателят на Тръст "Синя България" Васил Колев внесе яснота относно позицията на "сините" за условията на стадион "Славия".
"Левски не води никаква административна война с никого. Организираните привърженици на Левски се опитват да направят така, че всички привърженици на Левски да се чувстват комфортно и сигурно на стадиона. Опитваме се да направим така, че хората да ходят на стадиона, а не да бъдат отблъсквани по всевъзможен начин. Искаме за хората на стадиона да има тоалетни, вода, храна, да не е застрашен животът им, да не се пречи на потенциална евакуация, да няма павета, дървета и камъни, да не ги бие полицията, когато си реши. Искаме да бъдат спазвани елементарни ЧОВЕШКИ ПРАВА", написа Колев във Фейсбук.
На сайта на тръста беше публикуван и доклад на Съпортърс Дайрект, изпълнител на проекта SLO за връзка с привържениците от страна на УЕФА, по повод мача Славия – Левски. Същият е изпратен до БФС и главният координатор в УЕФА.
Ето пълния текст на доклада:
Здравейте,
Искам да направя така, че всички заинтересовани да се запознаят едновременно с преживяното от мен, както и дискусиите за SLO проекта, които имах през миналия уикенд. Ние разговаряхме много обширно, но ще се постарая да бъдат кратък.
От гледна точка на обслужването, най-малко в сектора за гости, където се намирах, не се полагаха абсолютно никакви грижи за привържениците. В частност не забелязах никакви точки за продажба на трибуните (вода, храна, закуски), нито тоалетни.
От гледна точка на инфраструктурата, цялостният достъп до съоражението е напълно неприемлив и с много малко грижа за фенове, които имат проблем с придвижването. Инфраструктурата крие потенциални рискове, свързани с безопасността и сигурността: има турникет на влизане, хората вървят към него по двойки, близо един до друг, но се върти само в една посока. Това е много опасно за една нормална евакуация след мач, да не говорим за потенциална такава при извънредни обстоятелства.
Нещо повече има засадени дървета на трибуните, както и множество отпадъци, камъни и друг „подходящ” материал наоколо, който би могъл да бъде „използван” при проблеми.
Бих искал да насоча вниманието ви и към това, че координаторът за връзка на Левски нямаше отличителна жилетка и акредитация, а такъв от Славия изобщо не видях.
Първо, всички тези проблеми по-горе биха могли да бъдат поставени от координатора на Левски преди мача, както в частни разговори, така и публично.
Нещо повече, в сектора за гости имаше „затворени” секции, в които привърженици на Левски не бяха допускани. В един момент от мача по някакъв начин тези секции бяха отворени (?) и привържениците започнаха да се местят там. Нямаше координация, нито някой да говори с полицията за този проблем. Беше късмет, че полицията или някой от домакините не реагира по някакъв начин на това.
Също така нямаше обявление от домакините по време на мача, че привържениците на гостуващия отбор ще трябва да изчакат с излизането след мача и се разчиташе, че всички са наясно със „стандартната процедура”. Въпреки, че е задължение на домакините да направят такова обявление, добър и проактивен координатор може да напомни на домакините това. Ако клубът откаже да направи обявление, кординаторът би могъл да информира хората за процеса на излизането от стадиона (например колко време ще чакат). Липсата на действия доведе до това, че хората чакаха най-малко 20 минути, загубиха търпение и прескачаха оградите, като това създаде ненужно напрежение с полицията.
Ще направя коментар за поведението на привържениците на Левски и действията на координатора и представители на Левски в отделен имейл.
Лукас Анастадиадис,
Координатор на Supporters Direct