Датата 16 юли 2009-а е забележителна за марката Ауди, която празнува точно тогава своята 100-годишнина. Всъщност историята на известната немска марка започва под малко по-друго име – Хорх /Horch Automobile Werke GmbH/ през далечната вече 1909.
Днес Ауди АД (Audi AG) е немски автомобилен производител със седалище в Инголщат, Бавария, Германия. Ауди е част от Volkswagen AG от 1964 година, като марката винаги е била символ на качество, сигурност, комфорт и здравина. Автомобилите се произвеждат в заводите в Инголщат, Некарсулм, Дьор (Унгария), Братислава (Словакия), Сао Хосе дос Пиняис (Бразилия) и Чанчун (Китай).
Мотото на фирмата е: Vorsprung durch Technik, което може да бъде преведено, както като Напредък чрез техника, така и като Предимство чрез техника. През миналата година Audi постигна наистина впечатляващи производствени резултати с изработването на един милион автомобила, като отбеляза и 13-та си поредна година на икономически растеж.
Ето някои от най-важните моменти в историята на марката с емблема четири преплетени кръга. През 1910-а интелигентен студент прави връзка между латинската дума Audi /слушам/ и същата немска Horch. Така настъпва промяната в името на предприятието, което вече става Audi Werke GmbH и се ражда нова немска автомобилна легенда.
Фирмата предлага много различни модели, като монтира в колите си първият си шестцилиндров мотор през 1924-а. Audi става инструмент и на тоталната промяна в немските автомобили, след като първа предлага на пазара автомобил с разположен вляво волан - Audi Type K, през 1921-а. По това време в Германия движението е като сега вдясно и новостта подобрява безопасността на пътя заради по-добрата видимост на шофьора напред. Новостта бързо става стандартна за всички правени в Германия автомобили.
През август 1928-а Йорген Расмусен, собственикът на DKW, придобива контролния пакет акции в Audiwerke. Hастъпва нова ера в развитието не само на марката на 29-и юни 1932, но още за, DKW, Horch и Wanderer, които се обединяват в съюза, наречен Auto Union AG. Tова позволява на компанията да покрие всички сегменти на пазара от мотоциклетите до луксозните големи автомобили. Auto Union бързи си завоюва репутация на истински индустриален пионер, особенно, когато през 1938 става една от първите компании организирала собствени краштестове и изпитания за обръщане на автомобилите си.
Без да спира настъплението си на икономическия фронт компанията навлиза смело и в света на високите скорости през 1934-а със сребърните си болиди. Те развиват повече от фантастичната за времето си максимална скорост от над 400 км/ч и предлагат за пръв път в света на спорта средно разположен мотор. През 1938-а състезателните автомобили на марката печелят 37 oт 54 състезания Grand Prix. Технологията на моторите на болидите остава недостигната и дълго време след войната и отстъпват едва, когато идва ерата на турбо компресорните мотори.
Втората световна война налага преминаването на военни релси и производство на военна техника. След войната Auto Union GmbH се оформя в нова копания със седалище в Инголщад, от което се ръководи и до днес от септември 1949-а насам.
Компанията много бързо се възстановява, като прави мотоциклети и търговски ванове. В днешния си вид компанията е формирана през декември 1964-а, когато Volkswagenwerk AG купува контролния пакет акции на Auto Union GmbH. През следващата година собствениците решават да изоставят марката DKW, като налагат като по-успешно името Audi. Така първата кола, която излиза от реорганизирания съюз носи вече името Auto Union Audi. Този автомобил малко по-късно получава обозначението Audi 72.
През 1968-а идва моделът Audi 100, кола, която качва марката в по-горен пазарен клас и налага нов стандарт в индустрията. През 1969-а Auto Union се обединява с още една компания собственост на Volkswagen - NSU, която тогава е известна с производството си на мотоциклети и малки автомобили.
Audi е звездата на Женевския автосалон през 1980-а, когато се сваля покривалото от най-известния модел на марката – спортното купе със задвижване на четирите колела и петцилиндров мотор - Audi Quattro. Неговите инженерни решения и системи не само революционизират модерния автомобилен свят, но и помагат на марката да доминира света на рали-състезанията, както и на други видови автоспорт по целия свят.
Audi не престава с иновациите и след това – през 1989-а предлага на света първият турбодизелов двигател и от тогава насам е сред лидерите в производството на чисти и ефективни дизелови технологии.
В стремежа си да предлага все нови и нови технологии и да развива автомобилите си марката предлага през 1993-а първият автомобил с изцяло алуминиево купе без да жертва нищо по отношение на безопасността и здравината. Революционната пространствена структура - Audi Space Frame, предизвиква поредната сензация в света на автомобилите и налага отново нов негов стандарт навсякъде.
През 1994-а Audi променя наименованията на моделите си като използва главната буква А, следвана от класа на колата. Първата кола с новото обозначение е моделът A8. Правилото е променено за пръв път с лансирането на модела TT и след това с появата на супер-спортния топ-автомобил R8.
Бъдещето на Ауди, независимо от кризата изглежда добро, защото в края на юни се оказа, че тя е с най-здрави позиции сред премиум-марките в Европа. Компанията успешно разширява позициите си в новите големи пазари като Китай и Индия, където отбелязва рекордни продажби.
Audi A5 Sportback – нов модел за стогодишнината
Третият поред модел в линията A5 е елегантно спортно купе с вътрешен простор равен на този на модела A4. Tова е постигнато с увеличение на междуосието, което пък осигурява и по-голям багажен обем - 480 литра, постижение почти равно на това на комби варианта A4 Avant.
Автомобилът стандартно има задвижване на четирите колела, базовият двигател е двулитров, четирицилиндров, турбодизел. Той е подсгурен с последните постижения на автотехнологииге като система стоп-старт, автоматична предавателна кутия със сдвоен съединител - Audi S tronic. Останалите мотори са бензиновите 2.0 TFSI и 3.2 FSI, както и 3.0 TDI V6 дизел. По всяка вероятност малко по-късно под капака на колата ще намерят място и по-големите V6 и V8 турбомотори.
Предвидена е специална екстра, която позволява не само автоматично разпределение на въртящия момент между двете оси според нуждите на момента, но и между задните колела. Автомобилът ще предлага и други иновативни системи, като адаптивен круз-контрол, подпомагане за виждане в страничните слепи полета на водача, предупреждаване за напускане на линията на движение.
Новият модел A5 Sportback е изцяло четириместен автомобил с изключително луксозен интериор, „подсладен“ за ушите с възможностите на 505-ватовата хай-фи аудиосистема Bang & Olufsen.